Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/15660
ชื่อเรื่อง: การออกแบบตัวประมาณการสถานะการประจุของแบตเตอรี่
ชื่อเรื่องอื่นๆ: Battery SOC Estimator Design
Advisor : กฤชชัย วิถีพานิช
วุฒิพล ธาราธีรเศรษฐ์
ผู้แต่ง: สุวัฒน์ พันลี
อิศวะ พูลแสวง
Keywords: ระบบการจัดการแบตเตอรี่
สถานะการประจุ
การนับแอมแปร์-ชั่วโมง
ตัวกรองคาลมาน
State of charge
Kalman filter
Ampere-hour counting
วันที่เผยแพร่: 2557
สำนักพิมพ์: สาขาวิชาวิศวกรรมไฟฟ้า มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ
บทคัดย่อ: โครงงานนี้เป็นการศึกษาเกี่ยวกับระบบการจัดการแบตเตอรี่ เพื่อออกแบบตัวประมาณการสถานะการประจุ โดยความแม่นยำของตัวประมาณการส่งผลให้สามารถยืดอายุการใช้งานแบตเตอรี่จากการประจุเกินและคายประจุเกินได้ อย่างไรก็ตาม สถานะการประจุของแบตเตอรี่ไม่สามารถวัดได้โดยตรง ในโครงงานนี้ เราหาแบบจำลองของแบตเตอรี่ด้วยวิธีวงจรสมมูล และจัดให้อยู่ในรูปปริภูมิสถานะ จากนั้นใช้แบบจำลองดังกล่าวสำหรับออกแบบตัวกรองคาลมาน (Kalman filter) เพื่อประมาณค่าสถานะการประจุจากค่าแรงดันวงจรเปิดที่วัดได้ เราทดสอบสมรรถนะของตัวประมาณการด้วยการจำลองการทำงานบนโปรแกรม MATLAB/Simulink เปรียบเทียบกับวิธีดั้งเดิมคือ วิธีนับแอมแปร์-ชั่วโมง
This project is to study battery management systems in order to design a state of charge (SOC) estimator whose accuracy is critical to prolong the battery lifetime from over-charged and over-discharged. However, battery SOC cannot be measured directly. In this project, we model the battery using equivalent circuit method and then formulate it as a state space. Then, we use such model for designing a Kalman filter to estimate SOC from open circuit voltage. We evaluate the performance of the estimation by performing the simulation on MATLAB/Simulink compared with Ampere-hour counting method.
URI: https://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/15660
Appears in Collections:EleEng-Senior Projects

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Eng_Suwat_P.pdf
  Restricted Access
4.45 MBPDFView/Open Request a copy


Items in SWU repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.