Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/29726
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorชลวิทย์ เจียรจิตต์
dc.contributor.authorพิมพ์ตะวัน จันทัน
dc.contributor.authorวิไลลักษณ์ ลังกา
dc.contributor.authorสรสัณห์ รังสิยานนท์
dc.contributor.authorอัญชลี ศรีกลชาญ
dc.contributor.authorสุวิมล เฮงพัฒนา
dc.contributor.authorประภาภรณ์ โรจน์ศิริรัตน์
dc.date.accessioned2024-01-08T07:15:16Z-
dc.date.available2024-01-08T07:15:16Z-
dc.date.issued2566
dc.identifier.urihttps://so06.tci-thaijo.org/index.php/JMSD/article/view/269151
dc.identifier.urihttps://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/29726-
dc.description.abstractThisresearcharticleis part of my research. A Study on the Guidelines for Enhancing the Operational Potential of the Equitable Education Fund (EEF)aims to: 1) promote education in poor and underprivileged children of the Equitable Education Fund. 2) The way of learning management of primary school teachers in the KrurakthinProject consisted of three parts; objective of creating primary school teachers to teach social studies subjects in the local area, learning social studies in poor and underprivileged children, and evaluation. This research is qualitative; the methodologies used are in-depth interviews and semi-structured interviews. The sample used in purposive sampling were experts and expert educational academics, including 26 people. Results found that: 1) the operation of EEF in support of education reduces inequality by providing scholarships and creating educational opportunities for poor and underprivileged children in social studies teaching in primary school teachers understanding and providing learning opportunities for students. Set clear objectives. Develop citizenship skills. Organize the learning process using local areas as a base. Use media that are easily available and have a clear evaluation method.
dc.subjectความเหลื่อมล้ำทางการศึกษา
dc.subjectการจัดการเรียนรู้วิชาสังคมศึกษา
dc.subjectครูประถมศึกษา
dc.subjectเด็กยากจน
dc.subjectด้อยโอกาส
dc.subjectInequalities in poor
dc.subjectunderprivileged
dc.subjectLearning management of social studies
dc.subjectPrimary school teachers
dc.subjectPoor and underprivileged
dc.titleศึกษาการลดความเหลื่อมล้ำทางการศึกษาในเด็กยากจนและด้อยโอกาสของกองทุนเพื่อความเสมอภาคทางการศึกษา (กสศ.) : กรณีศึกษาการจัดการเรียนรู้รายวิชาสังคมศึกษาของครูประถมศึกษา ในโครงการครูรักษ์ถิ่น
dc.title.alternativeTHE STUDY TO REDUCE EDUCATIONAL INEQUALITIES IN POOR AND UNDERPRIVILEGED CHILDREN IN EQUITABLE EDUCATIONAL FUND(EEF): CASE OF LEARNING MANAGEMENT OF SOCIAL STUDIES OF PRIMARY SCHOOL TEACHERS IN THE KRURAKTHIN PROJECT
dc.typeArticle
dc.identifier.bibliograpycitationวารสาร มจร การพัฒนาสังคม. ปีที่ 8 ฉบับที่ 3 (2566): กันยายน - ธันวาคม 2566
dc.description.abstractthaiบทความวิจัยนี้เป็นส่วนหนึ่งของงานวิจัยเรื่อง การศึกษาแนวทางการยกระดับศักยภาพการดำเนินงานกองทุนเพื่อความเสมอภาคทางการศึกษา (กสศ.) มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาการส่งเสริมด้านการศึกษาในกลุ่มเด็กยากจนและด้อยโอกาสของกองทุนเพื่อความเสมอภาคทางการศึกษา (กสศ.) 2) ศึกษาแนวการการจัดการเรียนรู้รายวิชาสังคมศึกษาของครูประถมศึกษา ทั้ง 3 ด้าน คือ ด้านเป้าประสงค์การผลิตครูประถมศึกษาที่สอนรายวิชาสังคมศึกษาเพื่อท้องถิ่น ด้านการจัดการเรียนการสอนสังคมศึกษาสำหรับเด็กยากจนและด้อยโอกาสและด้านการวัดและประเมินผล งานวิจัยนี้เป็นงานวิจัยเชิงคุณภาพ ใช้วิธีการค้นคว้าวิจัยเชิงเอกสารและการสัมภาษณ์เชิงลึกโดยการค้นคว้าวิจัยเชิงเอกสารและการสัมภาษณ์เชิงลึก กลุ่มตัวอย่างใช้การเลือกแบบเจาะจง คือ ผู้บริหาร บุคลากร จากกองทุนความเสมอภาคทางการศึกษา ผู้ทรงคุณวุฒิและผู้เชี่ยวชาญ นักวิชาการด้านการศึกษา จำนวน 26 คน ผลการวิจัยพบว่า การดำเนินงานของ กสศ. ในการสนับสนุนด้านการศึกษาเพื่อลดความเหลื่อมล้ำโดยการให้ทุนการศึกษาและสร้างโอกาสทางการศึกษาให้เด็กยากจนและด้อยโอกาส การจัดการเรียนรู้วิชาสังคมศึกษา ของครูประถมศึกษาโดยการเข้าใจและให้โอกาสในการเรียนรู้แก่ผู้เรียน กำหนดวัตถุประสงค์ให้ชัดเจน พัฒนาทักษะความเป็นพลเมือง จัดกระบวนการเรียนรู้โดยใช้ท้องถิ่นเป็นฐาน ใช้สื่อที่หาได้ง่ายและมีวิธีการประเมินผลที่ชัดเจน
Appears in Collections:Soc-Journal Articles

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in SWU repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.