Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/28489
Title: การสร้างชุดการสอนฝึกร้องเพลงรำโทน สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนสตรีอ่างทอง จังหวัดอ่างทอง
Other Titles: The creation of intructoin as package of rum-tone for matayom 1, Satri angthong school
Authors: กัมปนาท โนนศรี
สิชฌน์เศก ย่านเดิม
Keywords: ชุดการสอน
นักเรียนมัธยมศึกษา
โรงเรียนสตรีอ่างทองคำสำคัญที่ 1
เพลงรำโทน
Grade 7 students
Satri Angthong School
Rum-Tone singing instructional package
Issue Date: 2562
Abstract(TH): การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์คือ เพื่อสร้างชุดการสอนฝึกร้องเพลงรำโทน สำหรับนักเรียนชั้น มัธยมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนสตรีอ่างทอง จังหวัดอ่างทอง และเพื่อหาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนก่อนเรียนและหลังเรียน ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนสตรีอ่างทอง จังหวัดอ่างทอง ด้วยชุดการสอนฝึกร้องเพลงรำโทน โดยมีกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยเป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนสตรีอ่างทอง จังหวัดอ่างทอง ปีการศึกษา 2561 วิชาดนตรี จำนวน 40 คน ซึ่งได้โดยการสุ่มจับฉลากแบบง่าย เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือ ชุดการสอนฝึกร้องเพลงรำโทน แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนก่อนเรียนกับหลังเรียน และใช้ค่าสถิติพื้นฐานในการวิเคราะห์ข้อมูล ผลการวิจัยพบว่า การสร้างชุดการสอนฝึกร้องเพลงรำโทน ประกอบด้วย 5 บทคือ บทที่ 1 เพลงบทนำ บทที่ 2 เพลงยุค 1.0 บทที่ 3 เพลงยุค 2.0 บทที่ 4 เพลงยุค 3.0 และบทที่ 5 เพลงยุค 4.0 สำหรับผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนคะแนนบทที่ 4 เพลงยุค 3.0 ได้ 49 คะแนน และบทที่ 5 เพลงยุค 4.0 ได้ 47 คะแนน ส่วนหลังเรียนพบว่า บทที่ 1 เพลงบทนา ได้ 78 คะแนน บทที่ 2 เพลงยุค 1.0 ได้ 74 คะแนนบทที่ 3 เพลงยุค 2.0 ได้ 77 คะแนนบทที่ 4 เพลงยุค3.0 ได้ 80 คะแนนและบทที่ 5 เพลงยุค 4.0 ได้ 79 คะแนน ดังนั้นชุดการสอนฝึกร้องเพลงราโทนจึงมีประสิทธิภาพในการพัฒนาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนสตรีอ่างทอง จังหวัดอ่างทอง เพิ่มขึ้นโดยเฉลี่ยทั้ง 5 บท คิดเป็นร้อยละ 28% จากก่อนเรียน
Abstract: The objectives of this research were to create “Ram Tone” (Tone Dance) singing instructional package for grade 7 students at Satri Angthong School, Ang Thong Province and to determine academic achievement before and after taking the developed Ram Tone singing instructional package for grade 7 students at Satri Angthong School, Ang Thong Province. The sample of this study was 40 grade 7 students at Satri Angthong School, Ang Thong Province in the academic year 2018. The sample was selected based on simple random sampling. The research instruments were Ram Tone singing instructional package, academic achievement test at pretest and posttest phases. Data were analyzed using basic statistics.The results of this research indicated that the created Rum-Tone singing instructional package consisted of five chapters, namely Chapter 1: Introduction Songs, Chapter 2: 1.0 Songs, Chapter 3: 2.0 Songs, Chapter 4: 3.0 Songs, and Chapter 5: 4.0 Songs. The academic achievement scores before taking the developed instructional package showed as follows: 54 points for Chapter 1: Introduction Songs, 49 points for Chapter 2: 1.0 Songs, 48 points for Chapter 3: 2.0 Songs, 49 points for Chapter 4: 3.0 Songs, and 47 points for Chapter 5: 4.0 Songs. After taking the developed instructional package, The academic achievement scores were as follows: 78 points for Chapter 1: Introduction Songs, 74 points for Chapter 2: 1.0 Songs, 77 points for Chapter 3: 2.0 Songs, 80 points for Chapter 4: 3.0 Songs, and 79 points for Chapter 5: 4.0 Songs. Therefore, the created Rum-Tone singing instructional package was effective to improve the academic achievement in all five chapters of grade 7 students at Satri Angthong School, Ang Thong Province. Average improvement was 28%.
Description: รายงานสืบเนื่องจากการประชุมวิชาการระดับชาติ SMARTS ครั้งที่ 9
URI: https://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/28489
Appears in Collections:ArtEd-Conference paper

Files in This Item:
File SizeFormat 
ArtEd-Con-Kampanat-N-smart9.pdf776.38 kBPDFView/Open


Items in SWU repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.