Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/27837
Title: อุปลักษณ์เชิงมโนทัศน์ที่เกี่ยวกับความรักจากเพลงภาษาญี่ปุ่น
Other Titles: The conceptual metaphors of love from Japanese music
Authors: สุนทรี คันธรรมพันธ์
นภสร อิงสถิตธนวันต์
Keywords: เพลง
อุปลักษณ์
ญี่ปุ่น
Conceptual metaphor
Love
Japanese song
Issue Date: 2564
Abstract(TH): งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาอุปลักษณ์เชิงมโนทัศน์ที่เกี่ยวกับความรักจากเพลงภาษาญี่ปุ่น โดยใช้แนวคิดอุปลักษณ์เชิงมโนทัศน์ตามทฤษฎีภาษาศาสตร์ปริชานของเลคอฟและจอห์นสัน (1980) ในการพิจารณาหาถ้อยคำอุปลักษณ์ที่นำมาใช้ในการเปรียบเทียบ สมมติฐานคืออุปลักษณ์เชิงมโนทัศน์เกี่ยวกับความรักในเพลงภาษาญี่ปุ่นมีการเปรียบกับธรรมชาติมากที่สุด โดยเก็บรวบรวมเพลงภาษาญี่ปุ่นจากชาร์ต Billboard Japan ประจำปี 2020 โดยเลือกเฉพาะเพลงที่เป็นภาษาญี่ปุ่นแต่งโดยคนญี่ปุ่นเพื่อที่จะสามารถรับรู้เฉพาะมโนทัศน์ของคนญี่ปุ่นเท่านั้น จำนวนทั้งหมด 55 เพลง จากนั้นวิเคราะห์ถ้อยคำที่พบในเพลงญี่ปุ่นว่าจัดอยู่ในอุปลักษณ์ประเภทใด จากการศึกษาพบประเภทอุปลักษณ์ทั้งหมด 8 ประเภทเรียงตามลำดับจากมากไปน้อย ดังนี้ 1. ความรักคือธรรมชาติ 2. ความรักคือการเดินทาง 3. ความรักคือสิ่งของ 4. ความรักคือการแสดง 5.ความรักคือความเจ็บป่วย 6. ความรักคืออาหาร 7. ความรักคือสิ่งเหนือธรรมชาติ 8. ความรักคือของเหลวในภาชนะบรรจุ โดยพบจำนวนอุปลักษณ์ “ความรักคือธรรมชาติ” มากที่สุด จำนวน 25 คำ จากถ้อยคำอุปลักษณ์ทั้งหมด 86 คำ คิดเป็นร้อยละ 29.07 ซึ่งสอดคล้องกับสมมติฐานการศึกษา แสดงให้เห็นว่าคนญี่ปุ่นมีความใกล้ชิดกับธรรมชาติ มีวิถีชีวิตที่สอดคล้องและกลมกลืนกับธรรมชาติเป็นอย่างมาก อุปลักษณ์เชิงมโนทัศน์เหล่านี้สะท้อนให้เห็นว่าคนญี่ปุ่นมีการนำประสบการณ์หรือสิ่งใกล้ตัวในชีวิตประจำวันมาใช้เป็นมโนทัศน์ต้นทางในการเปรียบเทียบเพื่อให้เข้าใจความรักที่เป็นนามธรรมได้ชัดเจนขึ้น
Abstract: This research aims to study the conceptual metaphors of love from Japanese music. The analysis is based on the conceptual metaphors of Lakoff and Johnson (1980) 's linguistic theory. The hypothesis is that the comparative of “the conceptual of metaphor of love” to type of “nature” will be found the most. The data were collected 55 songs from the 2020 Billboard Japan chart, selected only Japanese songs composed by Japanese in order to perceive the concept of Japanese solely. Then the metaphors in music were analyzed by classifying into each type of them. The conceptual metaphors of love reflect 8 metaphors in sequence from highest to lowest as follows: 1. Love is nature 2. Love is journey 3. Love is things 4. Love is a show 5. Love is sickness 6. Love is food 7. Love is supernature 8. Love is liquid. The number of data were appeared the most is “Love is nature” found 25 words equal to 29.07%. The result revealed that Japanese’s life is closely related to nature. Japanese’s Way of life harmonize with nature utmost. The conceptual metaphors certainly show that Japanese people use their daily experiences or things as a source of conception to compare with love in order to clarify its abstract concepts.
URI: https://so06.tci-thaijo.org/index.php/mpjh/article/view/248282/168614
https://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/27837
Appears in Collections:Ori-Journal Articles

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in SWU repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.