Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/25182
Title: การสะกิดเพื่อส่งเสริมใช้ถุงพลาสติกชีวภาพ ด้วยเศรษฐศาสตร์เชิงพฤติกรรมกับครัวเรือน ในกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Using Nudges to Encourage the Use of Bio-plastic Bags through Behavioral Economics with Households in Bangkok
Authors: อดุลย์ ศุภนัท
พีระ ตั้งธรรมรักษ์
ธนาคม ศรีศฤงคาร
ณัฎฐ์ศุภณ ดำชื่น
Keywords: ถุงพลาสติกชีวภาพ
ทฤษฎีการสะกิด
การใช้ทางเลือกหลัก
การให้ข้อมูลเชิงบวก
การให้ข้อมูลเชิงลบ
bioplastic bags
nudge theory
default option
positive information
negative information
Issue Date: 2564
Abstract(TH): การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาแนวทางการส่งเสริมให้ครัวเรือนเลือกใช้ถุงพลาสติกชีวภาพ ด้วยทฤษฎี การสะกิดในรูปแบบ (1) การสะกิดด้วยการใช้ทางเลือกหลักเพื่อส่งเสริมการใช้ถุงพลาสติกชีวภาพ (2) การสะกิด ด้วยการให้ข้อมูลเชิงบวกถึงประโยชน์ของถุงพลาสติกชีวภาพ หรือ การสะกิดด้วยการให้ข้อมูลเชิงลบถึงผลเสียทาง สิ่งแวดล้อมของการใช้ถุงพลาสติกแบบทั่วไป ผ่านกระบวนการวิจัยเชิงทดลอง ด้วยวิธีการทดลองแบบสุ่มและมีกลุ่ม ควบคุมจากกลุ่มตัวอย่างครัวเรือน จำนวน 180 ครัวเรือน ในพื้นที่กรุงเทพมหานคร ผลการศึกษานำไปสู่ข้อสรุป 3 ประเด็น (1) การสะกิดด้วยการใช้ทางเลือกหลักสามารถช่วยให้กลุ่มตัวอย่างมีแนวโน้มที่จะเลือกถุงพลาสติกชีวภาพ เพิ่มขึ้น 19.34% (2) การสะกิดด้วยข้อมูลเชิงบวกหรือ เชิงลบ สามารถช่วยให้กลุ่มตัวอย่างมีแนวโน้มที่จะเลือกถุงพลาสติก ชีวภาพเพิ่มขึ้น 39.97% และ 30.41% ตามลำดับ (3) ราคาที่ยังคงสูงของถุงพลาสติกชีวภาพ คือ สาเหตุหนึ่งที่ทำให้ ผู้บริโภคไม่สนใจที่จะเปลี่ยนมาใช้ถุงพลาสติกชีวภาพ สำหรับข้อเสนอแนะเชิงนโยบาย มีดังนี้ (1) กรณีห้างสรรพสินค้า ที่มีนโยบายงดแจกถุงพลาสติกแบบทั่วไป อาจเปลี่ยนจากการงดแจกถุงพลาสติก เป็นการเสนอถุงพลาสติกชีวภาพเป็น ทางเลือกหลักให้ผู้บริโภคซื้อ (2) ห้างสรรพสินค้า สามารถนำรูปหรือข้อมูลเกี่ยวกับประโยชน์ของถุงพลาสติกชีวภาพหรือ ผลกระทบต่อสิ่งแวดล้อมของการใช้ถุงพลาสติกแบบทั่วไป มาติดไว้ให้ผู้บริโภคเห็นได้ง่ายเพื่อเป็นการสะกิดให้ผู้บริโภค เลือกซื้อถุงพลาสติกชีวภาพมากยิ่งขึ้น (3) นโยบายให้เงินสนับสนุน เพื่อให้ถุงพลาสติกชีวภาพมีราคาถูกลง จะสามารถช่วยสร้างแรงจูงใจให้ผู้บริโภคซื้อถุงพลาสติกชีวภาพมากยิ่งขึ้น
Abstract: This study aims to investigate how to encourage households to use bioplastic bags. Nudge theory is applied in the form of (1) nudge using the default option to promote the use of bioplastic bags and (2) nudge by providing positive information about the benefits of bioplastic bags or by providing damaging information about the adverse environmental impacts of single-use plastic bags. This paper also uses Randomized Control Trials (RCT) in Experimental Economics with 180 households in Bangkok. The study’s key findings lead to three conclusions: (1) Nudge using the default option can increase the opportunity of a sample to choose bioplastic bags by 19.34%. (2) Nudge with positive or negative information can increase the opportunity of the sample to choose bioplastic bags by 39.97% and 30.41%, respectively. (3) The consistently high price of bioplastic bags is another reason consumers are not interested in switching to bioplastic bags. The following policy recommendations are thus proposed: (1) In the case of department stores implementing a policy of refraining from handing out single-use plastic bags, they may instead opt to offer bioplastic bags as a default option for consumers. (2) Department stores can provide pictures or informational materials presenting the benefits of bioplastic bags or the environmental impacts of single-use plastic bags to consumers directly to encourage them to choose bioplastic bags. (3) A policy providing subsidies to reduce the cost of bioplastic bags can help motivate consumers to use bioplastic bags.
URI: https://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/25182
https://so06.tci-thaijo.org/index.php/utccjournalhs/article/view/249428
Appears in Collections:Econ-Journal Articles

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Econ-Adul-S-2565-2.pdf794.91 kBPDFView/Open


Items in SWU repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.