DSpace Repository

การลดระยะเวลาการรอคอยในการปล่อยใบสั่งปล่อยสินค้า

Show simple item record

dc.contributor.advisor อนุวัฒน์ จุติลาภถาวร th_TH
dc.contributor.author อภิสรา รักผล th_TH
dc.date.accessioned 2023-11-03T07:30:05Z
dc.date.available 2023-11-03T07:30:05Z
dc.date.issued 2562
dc.identifier.uri https://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/29033
dc.description.abstract The objective of this engineering project is to reduce the time spent on releasing delivery order (D/O). The researcher has found that the problems occurred both inside and outside the organization. Internally, it is shown that the staff at the counter were not aware of the responsibilities of each member. Moreover, they did not sort their working files. Externally, the problem was that the customers did not recognize the procedures of document preparation when receiving the D/O. Also, they hired an agent who had no knowledge regarding receiving the D/O, which was more time-consuming. Therefore, this project has proposed efficient guidelines to deal with the issue by using four tools: cause & effect diagram, why-why analysis, flow process chart and PDCA to control the operation. In order to check and compare each step before and after the solutions, the researcher conducted a comprehensive guides on receiving D/O for customers and on staff members’ scope of work for the staff. It is found that after implementing the guidelines, the staff and that customers can reduce the time of releasing D/O by 28%. Furthermore, the customers and new staff members can simply understand and execute each procedure. th_TH
dc.language.iso th th_TH
dc.publisher สาขาวิชาวิศวกรรมโลจิสติกส์ คณะวิศวกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ th_TH
dc.title การลดระยะเวลาการรอคอยในการปล่อยใบสั่งปล่อยสินค้า th_TH
dc.title.alternative Reduce the waiting time to release delivery order th_TH
dc.type Working Paper th_TH
dc.subject.keyword ใบสั่งปล่อยสินค้า th_TH
dc.subject.keyword แผนผังการไหลการทำงาน th_TH
dc.description.abstractthai โครงงานวิศวกรรมฉบับนี้ มีวัตถุประสงค์ในการลดระยะเวลารอคอยในการดำเนินงานการปล่อยใบสั่งปล่อยสินค้า (D/O: Delivery Order) จากการสำรวจพบว่า ปัญหาที่เกิดขึ้นมีทั้งภายในองค์กรและภายนอกองค์กร ส่วนภายในองค์กร พบว่าพนักงานหน้าเคาท์เตอร์ไม่ทราบถึงขอบเขตความรับผิดชอบของพนักงานที่ดูแลในแต่ละทวีป และพนักงานไม่จัดแยกแฟ้มเอกสาร ส่วนภายนอกองค์กรพบว่า ลูกค้าไม่รู้ขั้นตอนการจัดเอกสารในการรับใบสั่งปล่อยสินค้าและ ลูกค้าจ้างตัวแทนมารับใบสั่งปล่อยโดยที่ตัวแทนไม่มีความรู้เรื่องการรับใบสั่งปล่อย ส่งผลให้ระยะเวลาในการปล่อยใบสั่งปล่อยสินค้าต้องใช้ระยะเวลานาน โดยโครงงานวิศวกรรมฉบับนี้ได้หาแนวทางในการลดระยะเวลาในการปล่อยใบสั่งปล่อยสินค้าให้กับลูกค้า โดยนำเครื่องมือ 4 ชนิด ได้แก่ แผนภาพสาเหตุและผล (cause & effect diagram), การวิเคราะห์ปัญหาด้วยหลักการวิเคราะห์ทำไม-ทำไม (why-why analysis), แผนผังกระบวนการไหล (flow process chart) และวงจรการควบคุมคุณภาพ (PDCA) ในการควบคุมการดำเนินงาน ในการตรวจสอบการทำงานของแต่ละขั้นตอนเพื่อเปรียบเทียบระยะเวลาก่อนการปรับปรุงและหลังการปรับปรุง ผู้จัดทำโครงงานได้ทำเอกสารแนะนำการรับใบสั่งปล่อยสินค้าให้กับลูกค้า และเอกสารแนะนำขอบเขตการทำงานของพนักงานเพื่อช่วยในการตามหาพนักงานที่รับผิดชอบดูแลในแต่ละทวีป พบว่าจากการใช้เอกสารแนะนำดังกล่าว สามารถลดระยะเวลารอคอยในการปล่อยใบสั่งปล่อยสินค้า (D/O: Delivery Order) ได้ถึง 28% นอกจากนี้ลูกค้าและพนักงานใหม่สามารถเข้าใจขั้นตอนการปล่อยใบสั่งปล่อยสินค้าได้รวดเร็ว th_TH


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics