DSpace Repository

การพัฒนารูปแบบการเสริมสร้างศักยภาพนักวิจัยชุมชน: การวิจัยเชิงปฏิบัติการแบบมีส่วนร่วม

Show simple item record

dc.contributor.author ศิวพร ละม้ายนิล
dc.contributor.author ฐาศุกร์ จันประเสริฐ
dc.contributor.author จารุวรรณ ขำเพชร
dc.contributor.author อภิชาติ ใจอารีย์
dc.date.accessioned 2024-01-08T08:37:32Z
dc.date.available 2024-01-08T08:37:32Z
dc.date.issued 2562
dc.identifier.uri https://so06.tci-thaijo.org/index.php/BSRI/article/view/201646
dc.identifier.uri https://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/29740
dc.description.abstract The purpose of the study was to synthesize a model for empoweringcommunity researchers using the participatory action research which involved four steps of plan, act, observe, and reflect. The data collection included interviews, group discussions, dialogs, and observations. There were 21 community researchers selected to be participants of the study based on the research criteria. The results of the model for empowering community researchers involved 4 main processes; 1) know yourself, 2) identify learning goals, 3) repeat and reflect, 4) find network, not work alone. The results of the empowering model suggested three changes were 1) ability to think powerfully, 2) have the potential to work collaboratively, 3) ability to transfer knowledge. The results of a model for empowering community researchers in this study are based on the participants who have basic knowledge and experiences in research. Thus, the individual or organization who would use the findings need to take into consideration about basic knowledge and experiences of the groups.
dc.subject นักวิจัยชุมชน
dc.subject ศักยภาพนักวิจัยชุมชน
dc.subject รูปแบบการเสริมสร้างศักยภาพนักวิจัยชุมชน
dc.subject community researchers
dc.subject empowering model
dc.subject participatory action research
dc.title การพัฒนารูปแบบการเสริมสร้างศักยภาพนักวิจัยชุมชน: การวิจัยเชิงปฏิบัติการแบบมีส่วนร่วม
dc.title.alternative The Development of the Model for Support Community Researchers’ Potentiality: Participatory Action Research
dc.type Article
dc.identifier.bibliograpycitation วารสารพฤติกรรมศาสตร์ ปีที่ 25 ฉบับที่ 2 กรกฎาคม 2562
dc.description.abstractthai การศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อสังเคราะห์รูปแบบการเสริมสร้างศักยภาพนักวิจัยชุมชน โดยประยุกต์ใช้การวิจัยเชิงปฏิบัติการแบบมีส่วนร่วมในการศึกษา มีการด าเนินการ 4ขั้นตอน คือ วางแผน ปฏิบัติการ การสังเกต และการสะท้อนผล ใช้เทคนิคการเก็บข้อมูล ได้แก่ การสัมภาษณ์ การสนทนากลุ่ม การเปิดวงสุนทรียสนทนาและการสังเกต โดยมีนักวิจัยชุมชนในพื้นที่อ าเภอปากพลี จังหวัดนครนายก ที่ผ่านการคัดเลือกตามคุณสมบัติที่ก าหนดเป็นผู้ร่วมวิจัย จ านวน 21 คน ผลการศึกษารูปแบบการเสริมสร้างศักยภาพนักวิจัยชุมชน พบ 4 กระบวนการส าคัญ ได้แก่ 1) การค้นหาตนเอง 2) ก าหนดเป้าหมายการเรียนรู้ 3) ปฏิบัติซ้ าและสะท้อนผล และ 4) ไม่ท าโดยล าพังค้นหาเครือข่าย ผลการศึกษาผลลัพธ์การเปลี่ยนแปลงจากรูปแบบการเสริมสร้างศักยภาพนักวิจัยชุมชนพบการเปลี่ยนแปลง 3 มิติ ได้แก่ 1) มีความสามารถในการคิดอย่างมีพลัง 2) มีความสามารถในการปฏิบัติอย่างมีส่วนร่วม และ3) มีทักษะในการส่งต่อองค์ความรู้ ผลจากการวิจัยรูปแบบการเสริมสร้างศักยภาพนักวิจัยชุมชนนี้ เป็นรูปแบบที่มาจากผู้ร่วมวิจัยที่เป็นผู้มีพื้นฐานและประสบการณ์การวิจัย ดังนั้นบุคคลหรือหน่วยงานที่จะน ารูปแบบไปประยุกต์ใช้ควรค านึงถึงพื้นฐานของผู้ได้รับการพัฒนา คือต้องเป็นผู้ที่มีประสบการณ์ในการท าวิจัยเพื่อชุมชนหรือมีประสบการณ์ในกระบวนการวิจัยมาแล้


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics