dc.contributor.author |
ภาษร วิรุณพันธ์ |
|
dc.contributor.author |
ศิริพร ปัญญาเมธีกุล |
|
dc.date.accessioned |
2024-01-04T07:00:11Z |
|
dc.date.available |
2024-01-04T07:00:11Z |
|
dc.date.issued |
2562 |
|
dc.identifier.uri |
http://rs.mfu.ac.th/ojs/index.php/vacana/article/view/250 |
|
dc.identifier.uri |
https://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/29694 |
|
dc.description.abstract |
This research aims to analyze the composition of roadside restaurant signs in the
Yaowarat and Chatuchak districts of Bangkok. Using a semiotic landscape approach, the data
was collected from 47 restaurant signs in Yaowarat and 42 from Chatuchak, including 89 signs
total. The results showed that (1) Color: the most popular background color was white, followed
by red and yellow in both Yaowarat and Chatuchak. The most popular font colors were red and
black; (2) Name: Yaowarat quarter had more named signs than Chatuchak, showing the
importance of names in this area; (3) List of food and drinks: Yaowarat has signs for food and
drinks second most, after the name. Chatuchak, the list of food and drinks always appear on top
of the sign; (4) Details and information: Yaowarat contained information about time, place.
contact and special features while those in Chatuchak focused on the most special features; (5)
Price: Yaowarat display prices on the right while those in Chatuchak display them on the bottom
right; (6) Logo: Yaowarat signs used more logos than those in Chatuchak; and (7) Photographs
of food and drinks: Chatuchak signs focused more on photographs of food and drinks than
those in Yaowarat. |
|
dc.subject |
ภูมิทัศน์สัญศาสตร์ |
|
dc.subject |
ป้ายร้านอาหารริมทาง |
|
dc.subject |
กรุงเทพมหานคร |
|
dc.subject |
semiotic landscapes |
|
dc.subject |
roadside restaurant signs |
|
dc.subject |
Bangkok |
|
dc.title |
ป้ายร้านอาหารริมทางย่านเยาวราชและย่านจตุจักร: การวิเคราะห์ตามแนวภูมิทัศน์สัญศาสตร์ |
|
dc.title.alternative |
ROADSIDE RESTAURANT SIGNS IN YAOWARAT AND
CHATUCHAK: SEMIOTIC LANDSCAPES ANALYSIS |
|
dc.identifier.bibliograpycitation |
วารสารวจนะ. Vol 7, No 2 (2019) |
|
dc.description.abstractthai |
งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อวิเคราะห์องค์ประกอบของป้ายร้านอาหารริมทางในย่านเยาวราชและ
ย่านจตุจักร โดยใช้แนวคิดภูมิทัศน์สัญศาสตร์โดยเก็บข้อมูลจากป้ายร้านอาหารริมทางย่านเยาวราช
จํานวน 47 ป้าย ย่านจตุจักร 42 ป้าย รวมทั้งหมด 89 ป้าย ผลการวิเคราะห์พบว่าป้ายร้านอาหารริมทางมี
ลักษณะ ดังนี้1) สี สีพื้นหลังบนป้ายทั้งย่านเยาวราชและย่านจตุจักร ผู้ประกอบการนิยมใช้สีขาวเป็นหลัก
ส่วนสีตัวอักษรที่ผู้ประกอบนิยมใช้ทั้งในย่านเยาวราชและย่านจตุจักร คือ สีแดงและสีดํา 2) ชื่อร้าน ย่าน
เยาวราชมีป้ายที่มีชื่อร้านมากกว่าป้ายย่านจตุจักรแสดงให้เห็นถึงการให้ความสําคัญกับชื่อ 3) รายการ
อาหารและเครื่องดื่ม ป้ายย่านเยาวราช รายการอาหารปรากฏในตําแหน่งรองจากชื่อร้านมากที่สุด ส่วน
ย่านจตุจักร รายการอาหารและเครื่องดื่มปรากฏอยู่ในตําแหน่งด้านบนของป้ายเสมอ 4) รายละเอียด/
ข้อมูลเพิ่มเติม ป้ายย่านเยาวราชผู้ประกอบการให้ความสําคัญกับข้อความที่เกี่ยวข้องเวลา/สถานที่/การ
ติดต่อ และลักษณะเด่นเฉพาะ/พิเศษ ส่วนป้ายย่านจตุจักรผู้ประกอบการให้ความสําคัญกับลักษณะเด่น
เฉพาะ/พิเศษมากที่สุด 5) ราคา ป้ายในย่านเยาวราชปรากฎการจัดวางราคาด้านขวามากที่สุด ส่วนย่าน
จตุจักรปรากฏการจัดวางราคาด้านล่างด้านขวามากที่สุด 6) สัญลักษณ์/โลโก้ ป้ายย่านเยาวราชมีการใช้
สัญลักษณ์/โลโก้มากกว่าย่านจตุจักร และ 7) รูปภาพอาหารและเครื่องดื่ม ป้ายร้านอาหารริมทางย่าน
จตุจักรเน้นรูปภาพอาหารและเครื่องดื่มมากกว่าย่านเยาวราช |
|