DSpace Repository

งานอนุสรณ์ดอนเจดีย์กับประวัติศาสตร์ที่รับใช้ท้องถิ่นทศวรรษ 2520-2530

Show simple item record

dc.contributor.author ภัคพิชา คำหอม
dc.contributor.author ชาติชาย มุกสง
dc.date.accessioned 2023-06-13T09:45:39Z
dc.date.available 2023-06-13T09:45:39Z
dc.date.issued 2562
dc.identifier.uri https://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/28448
dc.description รายงานสืบเนื่องจากการประชุมวิชาการระดับชาติ SMARTS ครั้งที่ 9
dc.description.abstract The main purpose of this article is to study the changing meaning of the Don Chedi Memorial Ceremony which takes place in the area of Don Chedi Memorial, Suphanburi. This article also concentrates on how the people in Suphanburi see the ceremony after Thai Tourism Authority began to support the ceremony in the 1970s. This article tries to suggest that from said point, the Don Chedi Memorial was understood as place, which – in the branch of tourism- could bring high income for the province as well as for the country. Local people thus started to change their view on the Memorial from a place, which could be linked to a heroism bravery for a nation, to a place, where the past functions as a selling point. The Don Chedi Memorial Ceremony is thus, according to Eric Hobsbawm, an invented tradition, in which a history of a nation is turned in to a product with high income for the province.
dc.subject งานอนุสรณ์ดอนเจดีย์
dc.subject งานรัฐพิธี
dc.subject ประเพณีประดิษฐ์
dc.subject การท่องเที่ยว
dc.subject สุพรรณบุรี
dc.subject state ceremony
dc.subject Invented tradition
dc.subject Suphanburi Travel
dc.subject Don Chedi Memorial Ceremony
dc.title งานอนุสรณ์ดอนเจดีย์กับประวัติศาสตร์ที่รับใช้ท้องถิ่นทศวรรษ 2520-2530
dc.title.alternative Don Chedi Memorial Ceremony with a history of serving the local in the 1970s-1980s
dc.type Article
dc.description.abstractthai บทความชิ้นนี้ต้องการศึกษาการเปลี่ยนแปลงความหมายของพระบรมราชานุสรณ์ดอนเจดีย์ผ่านการจัดงานอนุสรณ์ดอนเจดีย์ที่เกิดขึ้นในพื้นที่ดังกล่าวหลังการเข้ามาสนับสนุนการจัดงานของการท่องเที่ยวแห่งประเทศไทยในทศวรรษ 2520 โดยเสนอว่าในทศวรรษ 2520 เป็นต้นไป พระบรมราชานุสรณ์ดอนเจดีย์ถูกนิยามความหมายในเชิงการท่องเที่ยวที่สร้างรายได้เป็นจำนวนมากให้กับทางจังหวัดสุพรรณบุรีและประเทศ ทำให้มุมมองที่ท้องถิ่นมีต่อพระบรมราชานุสรณ์ดอนเจดีย์เปลี่ยนจากวีรกรรมการกู้ชาติเป็นพื้นที่ที่มีอดีตเป็นจุดขาย โดยงานอนุสรณ์ดอนเจดีย์เป็นประเพณีประดิษฐ์ (invented tradition) ตามทฤษฎีของอีริก ฮอบส์บอม (Eric Hobsbawm) ที่ปรับเปลี่ยนความหมายจากประวัติศาสตร์ความเป็นชาติมาประดิษฐ์ประเพณีใหม่ให้กลายเป็นสินค้าเพื่อสร้างรายได้เข้าสู่จังหวัด


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics