dc.contributor.author |
สุภัสสรา จตุโชคอุดม |
|
dc.contributor.author |
ชนิดา มิตรานันท์ |
|
dc.date.accessioned |
2023-03-07T03:14:58Z |
|
dc.date.available |
2023-03-07T03:14:58Z |
|
dc.date.issued |
2564 |
|
dc.identifier.uri |
https://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/28023 |
|
dc.description |
การประชุมวิชาการระดับชาติ สาธิตประสานมิตรวิจัย ครั้งที่ 1 (SPSM CONFERENCE 2021) “วิจัยและนวัตกรรมการศึกษาภายใต้ความปกติวิถีใหม่” |
|
dc.description.abstract |
This research aimed to study the status of research related to teaching students with ADHD
in Thailand, and to synthesize the body of knowledge from research on teaching students with ADHD
from 2007 to 2020. The researcher has synthesized 19 volumes of master's and doctoral degree theses
which had been published from 2007 to 2020. Three main database systems including 1) the database of
library network projects in Thailand - Thai Library Integrated System (ThaiLis), 2) the central electronic
journal database system of Thailand - Thai Journal Online (ThaiJo), and 3) University Library were used in
data collection. The sample group used in this research was a collection of research and studies related
to teaching students with attention deficit hyperactivity disorder in Thailand from 2007 to 2020. The
instrument used to collect data was a research selection form invented by the researcher as a tool data
collection and content analysis. Results of the research synthesis showed that the most productive year
of publishing the research was the academic year of 2010 and 2016 which had published three books
per year or 15.8 percent. The type of research that had been used the most was experimental research,
which was 16 volumes, accounting for 84.2 percent. The institution that had the highest number of
publications was Chulalongkorn University, which was 5 books or 26.3 percent. The highest number of
curriculums on deficit hyperactivity disorder was the master's degree program with 17 volumes,
representing 84.2 percent. The field of studies that most focus on deficit hyperactivity disorder was
educational psychology and counseling, mental health, and psychiatry which had published 3 books
each, accounting for 15.7 percent. |
|
dc.language |
th |
|
dc.publisher |
โรงเรียนสาธิตมหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ ประสานมิตร (ฝ่ายมัธยม) |
|
dc.subject |
การสอน |
|
dc.subject |
นักเรียนที่มีภาวะสมาธิสั้น |
|
dc.subject |
การสังเคราะห์งานวิจัย |
|
dc.subject |
ภาวะสมาธิสั้น |
|
dc.subject |
Teaching |
|
dc.subject |
Students with ADHD |
|
dc.subject |
research synthesis |
|
dc.title |
การสังเคราะห์งานวิจัยเกี่ยวกับการสอนนักเรียนที่มีภาวะสมาธิสั้นในประเทศไทย |
|
dc.title.alternative |
RESEARCH SYNTHESIS ABOUT TEACHING ADHD STUDENTS IN THAILAND |
|
dc.type |
Proceeding |
|
dc.description.abstractthai |
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ คือ 1) เพื่อศึกษาสถานภาพงานวิจัยที่เกี่ยวกับการสอนนักเรียนที่มีภาวะสมาธิสั้น ในประเทศ
ไทย ปีพุทธศักราช 2550 - 2563 และ 2) เพื่อสังเคราะห์องค์ความรู้จากงานวิจัยเกี่ยวกับการสอนนักเรียนที่มีภาวะสมาธิสั้น ผู้วิจัย
ได้สังเคราะห์งานวิจัยที่เป็นวิทยานิพนธ์ระดับปริญญาโทและปริญญาเอก ศึกษาที่พิมพ์เผยแพร่ระหว่าง ปี พ.ศ. 2550 – 2563
จำนวน 19 เล่ม โดยสืบค้นจากฐานข้อมูลโครงการเครือข่ายห้องสมุดในประเทศไทย (ThisLis-Thai Library Integrated System)
ระบบฐานข้อมูลวารสารอิเล็กทรอนิกส์กลางของประเทศไทย (Thai Journal Online : ThaiJo) และสำนักหอสมุดของมหาวิทยาลัย
กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ งานวิจัยที่ศึกษาเกี่ยวกับการสอนนักเรียนที่มีภาวะสมาธิสั้นในประเทศไทย ปีพุทธศักราช 2550 -
2563 เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บข้อมูล คือ แบบคัดเลือกงานวิจัยที่ผู้วิจัยสร้างขึ้นเป็นเครื่องมือในการวิเคราะห์ข้อมูลเชิงเนื้อหา
ผลการสังเคราะห์งานวิจัยพบว่า ปีที่ผลิตงานวิจัยมากที่สุด คือ ปีการศึกษา 2553 และ 2559 ปีละ 3 เล่ม คิดเป็นร้อยละ
15.8 ระเบียบในการวิจัย พบว่าเป็นงานวิจัยเชิงทดลองมากที่สุด จำนวน 16 เล่ม คิดเป็นร้อยละ 84.2 สถาบัน ที่มีการศึกษา
มากที่สุด คือ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย จำนวน 5 เล่ม คิดเป็นร้อยละ 26.3 หลักสูตรปริญญาที่มีการศึกษาเกี่ยวกับการสอนนักเรียน
ที่มีภาวะสมาธิสั้นมากที่สุด คือ หลักสูตรระดับปริญญาโท จำนวน 17 เล่ม คิดเป็นร้อยละ 84.2 สาขาที่มีการศึกษามากที่สุดคือ
สาขาจิตวิทยาการศึกษาและการให้คำปรึกษา สาขาสุขภาพจิตและจิตเวช สาขาละ 3 เล่ม คิดเป็นร้อยละ 15.7 |
|