DSpace Repository

รายงานวิจัยฉบับสมบูรณ์เรื่อง พฤติกรรมการแสวงหาสารสนเทศผ่านสื่อสังคมออนไลน์เพื่อตัดสินใจซื้อสินค้าทางระบบพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์

Show simple item record

dc.contributor.author วิภาภร วัฒนสินธุ์ th_TH
dc.date.accessioned 2022-09-02T07:33:29Z
dc.date.available 2022-09-02T07:33:29Z
dc.date.issued 2561
dc.identifier.uri https://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/24813
dc.description.abstract The objective of this research is to study information seeking behavior through social media for product buying decision via e-commerce system and confirm model of information seeking behavior for product buying decision via e-commerce system. The quantitative research was conducted from 403 users experienced in buying products from e-commerce system. The data were collected by questionnaires and analyzed by descriptive statistics, confirmatory factor analysis, and multiple regression analysis. The findings showed differences in occupation, age, and purchasing channels for information seeking behavior in buying decision via e-commerce system. However, there were no difference in 2 criteria including gender and income. Buying decision was influenced by information sources and information types used for information seeking processes. Product characteristic information, seller information, price information, and selling process and delivery information had a positive effect, while opinions from other people had a negative effect on buying decision. th_TH
dc.language.iso th th_TH
dc.publisher คณะมนุษยศาสตร์ มาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ th_TH
dc.title รายงานวิจัยฉบับสมบูรณ์เรื่อง พฤติกรรมการแสวงหาสารสนเทศผ่านสื่อสังคมออนไลน์เพื่อตัดสินใจซื้อสินค้าทางระบบพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์ th_TH
dc.title.alternative พฤติกรรมการแสวงหาสารสนเทศผ่านสื่อสังคมออนไลน์เพื่อตัดสินใจซื้อสินค้าทางระบบพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์ th_TH
dc.title.alternative Information Seeking Behavior through Social Media for Product Buying Decision via E-Commerce System
dc.type Technical Report th_TH
dc.subject.keyword พฤติกรรมการแสวงหาสารสนเทศ th_TH
dc.subject.keyword พาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์ th_TH
dc.subject.keyword การตัดสินใจซื้อ
dc.subject.keyword Information Seeking
dc.subject.keyword Electronic Commerce
dc.subject.keyword Purchase Decision
dc.description.abstractthai การศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพฤติกรรมการแสวงหาสารสนเทศผ่านสื่อสังคมออนไลน์เพื่อการตัดสินใจซื้อสินค้าผ่านระบบพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์และยืนยันตัวแบบพฤติกรรมการแสวงหาสารสนเทศที่มีต่อการตัดสินใจซื้อสินค้าผ่านระบบพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์ โดยใช้วิธีวิจัยเชิงปริมาณ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ศึกษาคือผู้มีประสบการณ์ในการซื้อสินค้าผ่านระบบพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์ จำนวน 403 ราย การวิเคราะห์ข้อมูลจากแบบสอบถามด้วยการวิเคราะห์ค่าสถิติพื้นฐาน วิเคราะห์องค์ประกอบเชิงยืนยัน และวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณ ผลการวิจัยพบว่า อาชีพ อายุ และช่องทางการซื้อ มีผลต่อพฤติกรรมการการแสวงหาสารสนเทศเพื่อตัดสินใจซื้อสินค้าผ่านระบบพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์ ในขณะที่เพศและรายได้ไม่มีผล แหล่งสารสนเทศและประเภทสารสนเทศที่ใช้ในการแสวงหาสารสนเทศมีผลต่อการตัดสินใจซื้อสินค้าผ่านระบบพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์ การหาข้อมูลลักษณะสินค้า การหาข้อมูลผู้ขาย การหาข้อมูลด้านราคา การหาข้อมูลกระบวนการขายและจัดส่งมีอิทธิผลเชิงบวกต่อการตัดสินใจซื้อผ่านระบบพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์ ในขณะที่การหาข้อมูลความคิดเห็นของผู้อื่นมีอิทธิพลเชิงลบ th_TH


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics