Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/29959
ชื่อเรื่อง: | การพัฒนาการอบรมออนไลน์โดยใช้เทคโนโลยีมัลติมีเดียเชิงปฏิสัมพันธ์ สำหรับเครื่องมือจัดการบรรณานุกรม : Zotero |
ชื่อเรื่องอื่นๆ: | The Development of Online Traning Using Interactive Multimedia Technology for the Bibliographic Management Tool : Zotero |
ผู้แต่ง: | จันทิรา จีนะวงค์ |
Keywords: | มัลติมีเดียเชิงปฏิสัมพันธ์ โปรแกรมการจัดการบรรณานุกรม การเขียนอ้างอิง Interactive multimedia Bibliographic management program Writing references Zotero |
วันที่เผยแพร่: | 2566 |
สำนักพิมพ์: | สำนักหอสมุดกลาง มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ |
Abstract(TH): | ผู้นำเสนอผลงานได้นำแนวคิดการพัฒนารูปแบบการฝึกอบรมออนไลน์ด้วยเทคโนโลยีมัลติมีเดียเชิงปฏิสัมพันธ์ มาใช้ในการพัฒนารูปแบบการฝึกอบรม เพื่อรองรับการฝึกอบรมแบบออนไซต์ และแบบออนไลน์ ทั้งนี้เพื่อลดข้อจำกัดในเรื่องของเวลา สถานที่ และความพร้อมของผู้เข้ารับการฝึกอบรม อันเนื่องมาจากผลกระทบจากสถานการณ์โรคระบาดโควิด-19 ในการดำเนินการออกแบบและพัฒนาบทเรียนมัลติมีเดียได้ดำเนินการตามขั้นตอนการออกแบบของ ADDIE Model 5 ขั้นตอน ได้แก่ การวิเคราะห์ การออกแบบ การพัฒนา การนำไปใช้ และการประเมินผล ในครั้งนี้ได้พัฒนาชุดการฝึกอบรม เรื่องโปรแกรมการจัดการบรรณานุกรม Zotero และการเขียนอ้างอิงเอกสารทางวิชาการ มีการประเมินคุณภาพของชุดการฝึกอบรมของผู้เชี่ยวชาญด้านเนื้อหา และกลุ่มผู้ศึกษาบทเรียน มีผลการประเมินทั้งด้านเนื้อหา และด้านการออกแบบเพื่อส่งเสริมกระบวนการเรียนรู้อยู่ในระดับดีมาก ผู้เรียนสามารถศึกษาบทเรียนได้โดยได้ที่ https://oklib2010.my.canva.site/learning-zotero เนื้อหาบทเรียนจำนวน 8 บท ประกอบไปด้วยเนื้อหาบทเรียน แบบฝึกหัดท้ายบทเพื่อทบทวนความรู้ และแบบทดสอบเพื่อวัดความรู้ ความเข้าใจท้ายบทเรียน |
บทคัดย่อ: | The presenter discussed the concept of developing an online training with interactive multimedia technology models that could be used for both on-site and online training. This is to alleviate trainees' time, place, and readiness constraints as a result of the coronavirus 2019 (COVID-19) pandemic. The multimedia lesson design and development were based on the 5 steps of the ADDIE Model were followed; (1) Analysis (2) Design (3) Development (4) Implementation, and (5) Evaluation. This development was developed a training package on the Zotero bibliographic management program and writing references in an academic paper. The results of the quality evaluation of those training packages by experts and learners revealed that the content and design aspects to improve the learning process are of very high quality. The learner can study the lesson at https://oklib2010.my.canva.site/learning-zotero independently, which have 8 lessons, each lesson consists of as follows; (1) Content (2) Exercises to knowledge review at the end of the lesson and (3) A test to measure knowledge at the end of the lesson. |
รายละเอียด: | การนำเสนอผลงานวิชาการในการประชุมวิชาการระดับชาติ PULINET ครั้งที่ 14, 10 – 12 มกราคม 2567 |
URI: | https://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/29959 |
Appears in Collections: | CL-Conference paper |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Lib-Jantira-J-2566.pdf | บทความ | 5.97 MB | View/Open | |
Lib-Jantira-J-Poster-2566.jpg | โปสเตอร์ | 6.63 MB | JPEG | View/Open |
Items in SWU repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.