Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/29745
Title: ปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจทำกิจกรรมความรับชอบต่อสังคมขององค์กร ตามทฤษฎีพฤติกรรมตามแผน
Other Titles: The Factors Affecting Corporate Social Responsibility Adoption based on the Theory of Planned Behavior
Authors: อนุวัตร จุลินทร
ดุษฎี โยเหลา
เพ็ชรัตน์ ไสยสมบัติ
Keywords: ความรับผิดชอบต่อสังคมขององค์กร
ทฤษฎีพฤติกรรมตามแผน
การตัดสินใจทางธุรกิจ
Corporate Social Responsibility
Theory of Planned Behavior
Business Decision
Issue Date: 2562
Abstract(TH): การนำเอากิจกรรมด้านความรับผิดชอบต่อสังคมขององค์กรหรือ CSR มาปฏิบัติแม้ว่าจะเกิดค่าใช้จ่ายและมีผลกระทบต่อกำไรของบริษัท แต่การนำ CSR มาปฏิบัตินอกจากจะเป็นประโยชน์ต่อสังคมแล้ว ยังสามารถจะก่อให้เกิดประโยชน์ต่อบริษัทไปพร้อม ๆ กันด้วย อาทิ การทำกิจกรรมการกุศลจะก่อให้เกิดภาพพจน์ที่ดีต่อสินค้า การสร้างความเข้าใจเรื่อง CSR ตลอดจนปัจจัยต่าง ๆ ที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจของบริษัทในการรับเอากิจกรรม CSR มาปฏิบัติจึงเป็นประเด็นสำคัญที่หน่วยงานที่มีหน้าที่ส่งเสริมให้บริษัทมีการทำ CSR มากขึ้นจำเป็นต้องมีความรู้ความเข้าใจเพื่อใช้ในการวางแผนได้อย่างมีประสิทธิภาพ บทความนี้จึงมีวัตถุประสงค์ในการแนะนำแนวทางการศึกษาถึงปัจจัยที่องค์กรต่าง ๆ มีการตัดสินใจนำเอา CSR มาปฏิบัติ โดยใช้เครื่องมือทาง พฤติกรรมศาสตร์ ที่เรียกว่า “ทฤษฎีพฤติกรรมตามแผน (Theory of Planned Behavior)” ซึ่งถูกพัฒนาขึ้นโดย ไอเชค ไอเซน มีแนวคิดบนพื้นฐานว่าพฤติกรรมของมนุษย์เป็นการกระทำที่มีเป้าประสงค์ (Goal-Directed) ขึ้นอยู่กับปัจจัยหลัก 3 ด้านได้ เจตคติเกี่ยวกับพฤติกรรม การคล้อยตามกลุ่มอ้างอิง และความรับรู้ความสามารถในการควบคุมพฤติกรรม บทความนี้ได้มีการนำเสนอปัจจัยย่อย ๆ ที่มีอิทธิพลต่อตัวแปรตามทฤษฎีพฤติกรรมตามแผนใน 3 ด้านดังกล่าว เพื่อให้ผู้ที่สนใจนำไปใช้เป็นพื้นฐานในการศึกษาในบริบทต่าง ๆ อาทิ ประเทศ อุตสาหกรรม ประเภทธุรกิจ ที่แตกต่างกันออกไป
Abstract: The adoption of corporate social responsibility activities or CSR, even if there are expenses and have an impact on the profit of the company, it can simultaneously bring benefits to both society and the company such as engaging in charity activities can contribute to company’s good product image. Creating understandings of CSR as well as factors that influence the company's decision to adopt CSR activities is therefore important to agencies that have a duty to promote CSR in order to have an efficient support plan. This article aims to introduce guidelines for the study of factors that affect business decision to adopt CSR utilizing behavioral science tools called "Theory of Planned Behavior". This theory was developed by Icek Ajzen with the concept that the human behavior is a goal-directed and depending on 3 main factors namely, Attitude toward Behavior, Subjective Norm and Perceived Control Behavior. This article presents various variables that can influence these 3 factors according to the theory of planned behavior so that they can be can be applied in further study in different contexts such as industries, countries, and types of business.
URI: https://he02.tci-thaijo.org/index.php/Veridian-E-Journal/article/view/181982
https://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/29745
Appears in Collections:Soc-Journal Articles

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in SWU repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.