Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/29744
Title: การวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงยืนยันเจตคติต่อความรับผิดชอบต่อสังคมขององค์กรของผู้ประกอบการวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อมของไทย
Other Titles: A Confirmatory Factors Analysis of Attitude toward Corporate Social Responsibility of Thailand Small and Medium Size Enterprise Entrepreneurs
Authors: อนุวัตร จุลินทร
ดุษฎี โยเหลา
เพ็ชรัตน์ ไสยสมบัติ
Keywords: ความรับผิดชอบต่อสังคมขององค์กร
เจตคติ
การวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงยืนยัน
corporate social responsibility
attitude
confirmatory factor analysis
Issue Date: 2562
Abstract(TH): การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงยืนยันและตรวจสอบความตรงเชิงโครงสร้าง ของความเชื่อภายใต้เจตคติต่อความรับผิดชอบต่อสังคมขององค์กร (CSR) ของผู้ประการขนาดกลางและขนาดย่อม (SMEs) ของไทย โดยมีกลุ่มตัวอย่าง คือผู้ประกอบการ SMEs ในสาขาอุตสาหกรรมที่สำคัญที่สุด 6 อันดับแรกเรียงตามสัดส่วนรายได้ประชาชาติ จำนวน 510 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือแบบสอบถามด้านความเชื่อภายใต้ เจตคติต่อความรับผิดชอบต่อสังคมขององค์กรที่สร้างขึ้นมาจากการทบทวนวรรณกรรม และทำการยืนยันโดย การสัมภาษณ์เชิงลึก ข้อมูลที่ได้มีการนำมาศึกษาโดยการวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงยืนยัน (Confirmatory Factor Analysis) ผลการวิจัยครั้งนี้พบว่าองค์ประกอบความเชื่อภายใต้เจตคติต่อ CSR ของผู้กอบการ SMEs ไทย ประกอบด้วย 8 ตัวชี้วัดหรือแปรย่อย ได้แก่ ภาพลักษณ์บริษัท ความแตกต่างสินค้า ประโยชน์ด้านแรงงาน ความเชื่อด้านประสิทธิภาพ ประโยชน์สังคมด้านเศรษฐกิจ ข้อบังคับและการต่อต้านชุมชนสังคม การทำหน้าที่พลเมือง โดยค่าน้ำหนักของมีค่าอยู่ระหว่าง 0.58 – 0.88 ตัวแบบองค์ประกอบมีความสอดคล้องกับข้อมูล เชิงประจักษ์ พิจารณาจาก ค่าไค-สแควร์ = 17.82, df = 14, GFI=0.99, CFI = 1.00, GFI = 0.99,TLI = 1.00, RMSEA = 0.023 และ SRMR = 0.014
Abstract: The purposes of this research are to conduct confirmatory analysis and verify the construct validity of the beliefs under attitude for corporate social responsibility (CSR) of small and medium sized entrepreneurs (SMEs) in Thailand. The samples are obtained from of 510 SMEs entrepreneurs in 6 most important industrial sector in term of income. The questionnaire concerning beliefs under attitude to the CSR of SMEs is utilized as the research tool. Additionally, the components in the questionnaire were confirmed by the in-depth interviews and the data were analyzed by the Confirmatory Factor Analysis techniques. The results indicate that the component of the CSR beliefs under attitude of SMEs in Thailand consisted of 8 indicators, namely, company image, product differentiation, labor benefit, company performance, economic benefit resulting from better society, benefits about regulation and community’s resistance, citizen’s duty, and beneficence. The standardized factor loading of these components are between 0.58 to 0.88 consistent with the empirical data considering the chi-square values =17.82, df = 14, GFI = 0.99, CFI = 1.00, GFI = 0.99, TLI = 1.00, RMSEA = 0.023 and SRMR = 0.014.
URI: https://so06.tci-thaijo.org/index.php/BSRI/article/view/184467
https://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/29744
Appears in Collections:Soc-Journal Articles

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in SWU repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.