Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/29740
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorศิวพร ละม้ายนิล
dc.contributor.authorฐาศุกร์ จันประเสริฐ
dc.contributor.authorจารุวรรณ ขำเพชร
dc.contributor.authorอภิชาติ ใจอารีย์
dc.date.accessioned2024-01-08T08:37:32Z-
dc.date.available2024-01-08T08:37:32Z-
dc.date.issued2562
dc.identifier.urihttps://so06.tci-thaijo.org/index.php/BSRI/article/view/201646
dc.identifier.urihttps://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/29740-
dc.description.abstractThe purpose of the study was to synthesize a model for empoweringcommunity researchers using the participatory action research which involved four steps of plan, act, observe, and reflect. The data collection included interviews, group discussions, dialogs, and observations. There were 21 community researchers selected to be participants of the study based on the research criteria. The results of the model for empowering community researchers involved 4 main processes; 1) know yourself, 2) identify learning goals, 3) repeat and reflect, 4) find network, not work alone. The results of the empowering model suggested three changes were 1) ability to think powerfully, 2) have the potential to work collaboratively, 3) ability to transfer knowledge. The results of a model for empowering community researchers in this study are based on the participants who have basic knowledge and experiences in research. Thus, the individual or organization who would use the findings need to take into consideration about basic knowledge and experiences of the groups.
dc.subjectนักวิจัยชุมชน
dc.subjectศักยภาพนักวิจัยชุมชน
dc.subjectรูปแบบการเสริมสร้างศักยภาพนักวิจัยชุมชน
dc.subjectcommunity researchers
dc.subjectempowering model
dc.subjectparticipatory action research
dc.titleการพัฒนารูปแบบการเสริมสร้างศักยภาพนักวิจัยชุมชน: การวิจัยเชิงปฏิบัติการแบบมีส่วนร่วม
dc.title.alternativeThe Development of the Model for Support Community Researchers’ Potentiality: Participatory Action Research
dc.typeArticle
dc.identifier.bibliograpycitationวารสารพฤติกรรมศาสตร์ ปีที่ 25 ฉบับที่ 2 กรกฎาคม 2562
dc.description.abstractthaiการศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อสังเคราะห์รูปแบบการเสริมสร้างศักยภาพนักวิจัยชุมชน โดยประยุกต์ใช้การวิจัยเชิงปฏิบัติการแบบมีส่วนร่วมในการศึกษา มีการด าเนินการ 4ขั้นตอน คือ วางแผน ปฏิบัติการ การสังเกต และการสะท้อนผล ใช้เทคนิคการเก็บข้อมูล ได้แก่ การสัมภาษณ์ การสนทนากลุ่ม การเปิดวงสุนทรียสนทนาและการสังเกต โดยมีนักวิจัยชุมชนในพื้นที่อ าเภอปากพลี จังหวัดนครนายก ที่ผ่านการคัดเลือกตามคุณสมบัติที่ก าหนดเป็นผู้ร่วมวิจัย จ านวน 21 คน ผลการศึกษารูปแบบการเสริมสร้างศักยภาพนักวิจัยชุมชน พบ 4 กระบวนการส าคัญ ได้แก่ 1) การค้นหาตนเอง 2) ก าหนดเป้าหมายการเรียนรู้ 3) ปฏิบัติซ้ าและสะท้อนผล และ 4) ไม่ท าโดยล าพังค้นหาเครือข่าย ผลการศึกษาผลลัพธ์การเปลี่ยนแปลงจากรูปแบบการเสริมสร้างศักยภาพนักวิจัยชุมชนพบการเปลี่ยนแปลง 3 มิติ ได้แก่ 1) มีความสามารถในการคิดอย่างมีพลัง 2) มีความสามารถในการปฏิบัติอย่างมีส่วนร่วม และ3) มีทักษะในการส่งต่อองค์ความรู้ ผลจากการวิจัยรูปแบบการเสริมสร้างศักยภาพนักวิจัยชุมชนนี้ เป็นรูปแบบที่มาจากผู้ร่วมวิจัยที่เป็นผู้มีพื้นฐานและประสบการณ์การวิจัย ดังนั้นบุคคลหรือหน่วยงานที่จะน ารูปแบบไปประยุกต์ใช้ควรค านึงถึงพื้นฐานของผู้ได้รับการพัฒนา คือต้องเป็นผู้ที่มีประสบการณ์ในการท าวิจัยเพื่อชุมชนหรือมีประสบการณ์ในกระบวนการวิจัยมาแล้
Appears in Collections:Soc-Journal Articles

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in SWU repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.