Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/29713
Title: | การศึกษาผลการใช้สื่อการเรียนการสอนภาษาอังกฤษที่มีซีดีรอมและเว็บไซต์ ประกอบชุด Projects: Play& Learn 1& 4 ของกระทรวงศึกษาธิการ |
Other Titles: | A Study of the Implementation of the Resource: Projects: Play & Learn 1 & 4 Accompanying CD-Rom and Website by the Ministry of Education |
Authors: | สุกัญญา เรืองจรูญ |
Keywords: | การจัดการเรียนรู้แบบโครงงาน. การใช้สื่อในการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ภาษาอังกฤษ. Project-Based Learning. The Use of Media in Language Teaching. |
Issue Date: | 2556 |
Abstract(TH): | การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1) พัฒนาการด้านทักษะการฟัง พูด อ่าน เขียน และความรู้ด้านไวยากรณ์จากการใช้สื่อการเรียนการสอนภาษาอังกฤษชุด Projects: Play & Learn ของนักเรียน 2 ช่วงชั้น ชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 และ 4 2) พัฒนาการด้านทักษะการคิดระดับสูงจากการทําชิ้นงาน 3) ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 และ 4 ของทั้ง 3 โรงเรียน และ 4) ความพึงพอใจของผู้ใช้สื่อการเรียนการสอนภาษาอังกฤษชุด Projects: Play & Learn ที่มีซีดีรอมและเว็บไซต์ กลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 และ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 มาจากการสุ่มแบบเจาะจงจากโรงเรียนคลองกุ่ม จังหวัดกรุงเทพมหานคร 72 คน ป. 1 จํานวน 36 คน ป. 4 จําานวน 36 คน จากโรงเรียนชุมชนบ้านลาด จังหวัดมหาสารคาม 24 คน ป. 1 จําานวน 13 คน ป. 4 จํานวน 11 คน และจากโรงเรียนบ้านพี่เลี้ยงฯ (อิ่มอุทิศ) จังหวัดเพชรบุรี 18 คน ป. 1 จําานวน 8 คน ป. 4 จํานวน 10 คน การวิเคราะห์ข้อมูลใช้สถิติเชิงบรรยาย ได้แก่ จํานวน ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การวิเคราะห์เปรียบเทียบค่าเฉลี่ยผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของกลุ่มตัวอย่าง 3 กลุ่มใช้ Dependent Sample t-test ผลการวิจัยการใช้สื่อซีดีรอมและเว็บไซต์ชุด Projects: Play & Learn ในการจัดการเรียนรู้ภาษาอังกฤษของนักเรียน 2 ช่วงชั้น พบว่า 1) นักเรียนทั้ง 3 โรงเรียน มีพัฒนาการด้านทักษะการฟัง พูด อ่าน เขียน และความรู้ด้านไวยากรณ์สูงขึ้น 2) นักเรียนทั้ง 3 โรงเรียนมีพัฒนาการด้านทักษะการคิดระดับสูงสูงขึ้นวัดจากการทําาชิ้นงาน 3) นักเรียนที่เรียนด้วยสื่อชุด Projects: Play & Learn มีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาภาษาอังกฤษหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียน และ 4) ผู้ใช้สื่อมีความพึงพอใจในสื่อชุดนี้ระดับมากที่สุด จากผลการวิจัยแสดงให้เห็นว่ากระทรวงศึกษาธิการควรบรรจุสื่อชุดนี้เป็นแอพพลิเคชั่นหนึ่งในแท็บเล็ตหรือสมารทโฟนแอนดรอยเพื่อเป็นสื่อเสริมนอกห้องเรียน |
Abstract: | The purposes of this paper were 1) to investigate grade 1 and 4 students’ performance on English listening, speaking, reading, writing skills including grammar 2) to determine whether their thinking skills are developed during the course 3) to assess students’ achievement whether their scores after being taught by Projects: Play & Learn are higher than those before being taught and 4) to evaluate users’ satisfaction toward the resource.The sample groups included grade 1 and 4 students from 3 different schools. They were as follows: 72 students from Klongglum, 24 students from Chumchonbaanlat and 18 students from Baanphiilieng. The subjects were selected by purposive sampling method. One-group pretest-posttest design was used and data were analyzed by Ttest dependent samples. The findings lends a positive support toward the implementation of the resource “Projects: Play & Learn” in a classroom. The results revealed that students from Klong Koom School, Chum Chon Baan Laad and Baan Phii Liang performed better in both linguistic and cognitive skills at the end than at the beginning of the year. The students also had higher scores in the achievement test at the end of the school year. In addition, it showed that both teachers and students were satisfied with the CD-rom and website. This suggests that the resource should be implemented as one of the extra curriculum resources in tablets or smart phones |
URI: | https://so05.tci-thaijo.org/index.php/sujthai/article/view/15132/13880 https://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/29713 |
Appears in Collections: | Ling-Journal articles |
Files in This Item:
File | Size | Format | |
---|---|---|---|
Ling-Sukanya-R-2556.pdf | 1.71 MB | View/Open |
Items in SWU repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.