Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/29712
Title: | การวิเคราะห์ปัญหาการออกเสียงภาษาไทยของนักเรียนชาวไทยปกากะญอ ตำบลตะนาวศรี จังหวัดราชบุรี |
Other Titles: | A Phonological Analysis of Problematic Thai Sounds of Sgaw Karen-Thai Students in Tanowsri, Rachaburi Province |
Authors: | Sugunya Ruangjaroon |
Keywords: | Consonants Vowels Syllable Structure Sgaw Karen-Thai |
Issue Date: | 2559 |
Abstract(TH): | งานวิจัยนี้อธิบายปรากฏการณ์ทางเสียงที่พบในนักเรียนชาวไทยปกากะญอ ตำบลตะนาวศรี จังหวัดราชบุรี ข้อมูลภาษาแสดงปัญหาการออกเสียงดังนี้ 1) การตัดหน่วยเสียงพยัญชนะต้นควบกล้ำ 2) การใช้กฎเกินการ 3) การตัดหน่วยเสียงพยัญชนะท้าย 4) การแทนที่หน่วยเสียงพยัญชนะท้าย 5) การลดสระเสียงยาว 6) การลากสระเสียงสั้นให้ยาวขึ้น และ 7) การเคลื่อนต่ำลงของหน่วยเสียงสระ การปรับเปลี่ยนหน่วยเสียงพยัญชนะ หน่วยเสียงสระ และโครงสร้างพยางค์ของการออกเสียงภาษาไทยเพื่อให้สอดคล้องกับหน่วยเสียงพยัญชนะ หน่วยเสียงสระ และโครงสร้างพยางค์ของภาษาปกากะญอ ปรากฏการณ์นี้สามารถอธิบายด้วยหลักการทางสัทวิทยา คำสำคัญ การออกเสียงภาษาไทยของนักเรียนชาวไทยปกากะญอ หน่วยเสียงพยัญชนะ หน่วยเสียงสระ โครงสร้างพยางค์ |
Abstract: | The research attempts to account for the problematic Thai sounds produced by Sgaw Karen students in Tanowsri, Rachaburi province. The data exhibit seven phonological phenomena: 1) Complex onset deletion 2) Overgeneralization 3) Coda deletion 4) coda substitution 5) Vowel lengthening and 7) Vowel lowering. These phenomena are triggered by Sgaw Karen-Thai students’ adapting their native language into Thai. They facilitate their Thai phonemes and syllable structures into Sgaw Karen-Thai dialect. Consonants, vowels and syllable template in their native dialect are ultimately respected. |
URI: | https://ejournals.swu.ac.th/index.php/hm/article/view/8913 https://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/29712 |
Appears in Collections: | Ling-Journal articles |
Files in This Item:
File | Size | Format | |
---|---|---|---|
Ling-Sugunya-R-2559.pdf | 496.4 kB | View/Open |
Items in SWU repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.