Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/28491
Title: การพัฒนาความคิดสร้างสรรค์โดยใช้สื่อคอมพิวเตอร์แท็บแล็ตเพื่อสืบค้นข้อมูลในการออกแบบลวดลาย ผ้าไหมทอมือของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 โรงเรียนอัสสัมชัญคอนแวนต์ สีลม
Other Titles: Creativity development using computer tablets to design silk patterns among grade three students at assumption convent Silom school
Authors: ธีรสวัสดิ์ ต๊ะปาง
Keywords: คอมพิวเตอร์แท็บแล็ต
ผ้าไหมทอมือ
ความคิดสร้างสรรค์
Computer tablet
Silk patterns
Creativity
Issue Date: 2562
Abstract(TH): การวิจัยศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เปรียบเทียบความคิดสร้างสรรค์ก่อนและหลังทดลองของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 ที่เรียนโดยใช้ชุดกิจกรรมการสอนศิลปะ เรื่องลวดลายผ้าไหม และกลุ่มตัวอย่างได้แก่ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 ภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2559 โรงเรียนอัญชัญคอนแวนต์ สีลม จำนวน 20 คน โดยวิธีการสุ่มอย่างง่าย เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษา ได้แก่ คอมพิวเตอร์แท็บแล็ต แบบทดสอบความคิดสร้างสรรค์ในการออกแบบลายผ้าไหมทอมือด้วยกระดาษ A4 และสถิติที่ใช้ในการวิจัย คือ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตราฐาน ค่า t-test dependent ผลศึกษาพบว่านักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 ซึ่งวัดประเมินตามแบบทดสอบของ Guilford J.P. โดยใช้ 4 หัวข้อ คือ 1.คิดคล่องแคล่ว 2.คิดยืนหยุ่น 3.คิดริเริ่ม 4.คิดละเอียดลออ ที่พัฒนาวัยของเด็กอายุ 8-9 ปี โดยจัดกิจกรรมก่อนเรียนและหลังเรียน ซึ่งผลที่ออกมาได้ดังนี้ ค่าเฉลี่ยก่อนเรียน 8.15 คะแนน ค่าเฉลี่ยหลังเรียน 11.45 คะแนน ส่วนเบี่ยงเบนมาตราฐานก่อนเรียน 1.089 ส่วนเบี่ยงเบนมาตราฐานหลังเรียน 2.328 ค่า t-test dependent พบว่าคะแนนหลังเรียนมากกว่าคะแนนก่อนเรียนอย่างมีนัยทางสถิติที่ระดับ .05 จากสถิตนักเรียนมีพัฒนาการเพิ่มขึ้นโดยใช้คอมแท็บแล็ตในการสืบค้นลวดลายผ้าไหมสามารถแต่งเติมลวดลายที่นักเรียนคิดกับรูปแบบเดิมผสมกันเป็นลายแบบใหม่หรือคิดแบบจากประสบการณ์พบเห็นนำมาดัดแปลงกับลวดลายผ้าที่เกิดจากการเรียนรู้ของนักเรียน
Abstract: The purpose of this study is to compare the creativity levels of Grade Three students before and after using an art activity set about silk patterns. The samples consisted of twenty Grade Three students in the first semester of the 2016 academic year at Assumption Convent Silom School, who were selected the simple sampling method. The research instruments included computer tablets and a creativity test to design handmade silk patterns with A4 paper. The statistics included mean, standard deviation and a dependent t-test. It was found that the Grade Three students were evaluated with the Guilford J.P. test with the following four topics: 1) quickness; 2) flexibility; 3) initiation; and 4) carefulness. The development of eight to nine year olds were emphasized. The results of the pre-tests and post-tests were as follows: 1) the mean of the pre-test was 8.15 ; 2) the mean of the post-test was 11.45 ; 3) the standard deviation of the pre-test was 1.089 ; 4) the standard deviation of the post-test was 2.328 ; 5) the dependent t-test found that the post-test scores were higher than the pre-test scores and with a statistical significance of .05. According to the previously mentioned statistics, the students developed their skills because they used computer tablets to search for silk patterns, which can be edited by order to create new patterns from the edited patterns or their experiences.
Description: รายงานสืบเนื่องจากการประชุมวิชาการระดับชาติ SMARTS ครั้งที่ 9
URI: https://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/28491
Appears in Collections:ArtEd-Conference paper

Files in This Item:
File SizeFormat 
ArtEd-Con-Teraswat-T-smart9.pdf847.04 kBPDFView/Open


Items in SWU repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.