Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/28473
Title: | การเข้าถึงระบบไร้เงินสดของผู้บริโภคย่านอโศกมนตรี กรณีศึกษา True Money Wallet |
Other Titles: | A Personal Accessibility of Cashless Society in Asoke Montri Road: A Case Study of True Money Wallet |
Authors: | สิทธิพัฒน์ เปี่ยมใจสว่าง พราวพิศุษฏ์ ศิริสุทธิ์ นภัสวี ตานีเทพ ภัทรธิดา สามัคคี สาวิตรี หล้าเรือง สาวิตรี วรรณะ |
Keywords: | การเข้าถึง สังคมไร้เงินสด ทรูมันนี่วอลเล็ท Asoke Montri Road Cashless Society True Money Wallet |
Issue Date: | 2561 |
Abstract(TH): | ปัจจุบันประเทศไทยกำลังพัฒนาสู่แนวคิดของประเทศไทย 4.0 ซึ่งต้องการที่จะเปลี่ยนระบบเศรษฐกิจให้เป็นระบบเศรษฐกิจที่มีมูลค่าหรือเศรษฐกิจที่ขับเคลื่อนโดยนวัตกรรม หนึ่งในเป้าหมายคือแรงผลักดันให้ประเทศไทยก้าวเข้าสู่สังคมใช้เงินสดในรูปแบบของสังคมไร้เงินสดดังนั้นนักวิจัยจึงมีความสนใจในงานวิจัยนี้ การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ดังนี้ ประการที่หนึ่งเพื่อหาพื้นที่บริการร้านสะดวกซื้อ 7-Eleven บนถนนอโศกมนตรี ประการที่สองเพื่อศึกษาลักษณะเฉพาะของผู้ใช้ในร้านสะดวกซื้อ 7-Eleven บนถนนอโศกมนตรี ประการที่สามศึกษารูปแบบการใช้งานในระบบ True Money Wallet การวิจัยนี้ใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือหลักในการเก็บข้อมูล กลุ่มตัวอย่างเป็นผู้ใช้บริการร้านสะดวกซื้อ 7–Eleven ที่ใช้และไม่ใช้แอปพลิเคชั่น True Money Wallet จำนวน 400 คน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน วิเคราะห์ข้อมูลทางสถิติโดยใช้โปรแกรม SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) ผลการวิจัยพบว่า กลุ่มผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิงมากกว่าเพศชาย เนื่องจากเพศหญิงมีการรับรู้ข่าวสารมากกว่าเพศชาย จึงทำให้เพศหญิงมีการเข้ามาใช้บริการร้านสะดวกซื้อ 7-Eleven มากกว่า ผู้ใช้บริการส่วนใหญ่มีอายุระหว่าง 16-21 ปี ซึ่งมีอาชีพเป็น นิสิต นักศึกษา โดยสำเหตุที่เลือกใช้เพราะไม่ต้องพกเงินสด และสาขาที่มีผู้เข้าใช้งานมากที่สุด คือ สาขาประสานมิตร(ตึกไข่ดาว) |
Abstract: | Presently, Thailand is transforming into Thailand 4.0, the new strategy of Thailand’s economy. This new economic strategy focusing on an innovation, a value-based economy, which will driving the breakthough an economic Thailand. The one goal is turing a traditional economy into the cashless society. The objectives of this study consist of 1) to identify the convenience stores, named 7-Eleven, located in Asoke Montri Road. 2) to study the characteristics of customers in 7-Eleven convenience store in Asoke Montri Road. 3) to study the patterns of users who using the True Money Wallet application as usual. Tool for field data collection is the questionnaire. The samples site were random selected at 400, combinated with the people who are use True Money Wallet application and the people who did not use. The statistics analysis were successed by SPSS (Statistical Package for Social Sciences) including percentage, mean, and standard deviation (SD). Results presented the majority gender of users is female. Because the female are more attracting by information or promotion than male. The popular aging of users are ranging from 16-21 years, most of them declared as the students because it is convenien for them, do not to carry cash and safe. The most popular branch is located in Srinakarinwirot University, named Prasarnmit Branch. |
Description: | รายงานสืบเนื่องจากการประชุมวิชาการระดับชาติ SMARTS ครั้งที่ 8 |
URI: | https://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/28473 |
Appears in Collections: | Geo-Conference paper |
Files in This Item:
File | Size | Format | |
---|---|---|---|
Geo-Con-Sithipat-P-smart8.pdf | 1.8 MB | View/Open |
Items in SWU repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.