Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/28472
ชื่อเรื่อง: ผลการจัดการเรียนการสอนแบบชี้แนะที่มีต่อทักษะการทำแผนที่ของนิสิตวิชาเอกภูมิศาสตร์ คณะสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ
ชื่อเรื่องอื่นๆ: The Results of Direct Instruction Model toward Map Making Skills of the Students Majoring in Geography, Faculty of Social Sciences, Srinakharinwirot University
ผู้แต่ง: สิริพร เกรียงไกรเพชร
Keywords: การทำแผนที่
รูปแบบการสอนชีแนะ
Map making skills
Direct Instruction Model
วันที่เผยแพร่: 2559
Abstract(TH): การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาและเปรียบเทียบผลการจัดการเรียนการสอนแบบชี้แนะที่มีต่อทักษะการทาแผนที่ของนิสิตวิชาเอกภูมิศาสตร์ คณะสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ กลุ่มเป้าหมายคือ นิสิตวิชาเอกภูมิศาสตร์ชั้นปีที่ 2 คณะสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ ที่ลงทะเบียนเรียนรายวิชาการแผนที่ (Cartography I) ในปีการศึกษา 2555 จำนวน 62 คน และปีการศึกษา 2556 จำนวน 87 คน รวมทั้งสิ้น 149 คน แบบแผนการวิจัยเป็นแบบ One group Pre-test Post-test Design เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ แผนการจัดการเรียนการสอนแบบชี้แนะ จานวน 8 แผน และแบบประเมินทักษะการทาแผนที่ วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติบรรยายและสถิติอนุมานด้วยการวิเคราะห์ Dependent-sample t-test ผลการวิจัยพบว่า ในปีการศึกษา 2555 คะแนนทักษะการทำแผนที่ในภาพรวม ก่อนเรียน อยู่ในระดับน้อย (mean = 2.19, SD = .79) ส่วนในปีการศึกษา 2556 คะแนนทักษะการทาแผนที่ในภาพรวม ก่อนเรียน อยู่ในระดับปานกลาง (mean = 3.05, SD = .33) เมื่อพิจารณาคะแนนทักษะการทำแผนที่ในภาพรวม หลังเรียน ปีการศึกษา 2555 ทักษะการทำแผนที่ของนิสิตอยู่ในระดับมาก (mean = 4.11, SD = .60) ปีการศึกษา 2556 คะแนนทักษะการทาแผนที่ในภาพรวมอยู่ในระดับมาก (mean = 4.05, SD = .43) ผลการเปรียบเทียบก่อนและหลังเรียน พบว่า ปีการศึกษา 2555 คะแนนทักษะการทำแผนที่ในภาพรวมหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนมีอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 (t = 17.68, p < .01) และในปีการศึกษา 2556 คะแนนทักษะการทำแผนที่ในภาพรวมหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนมีอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 (t = 8.44, p < .01)
บทคัดย่อ: This research aims to study and compare the results of the learning and teaching with Direct Instruction Model on mapping skills of students majoring in geography, Faculty of Social Sciences, Srinakharinwirot University. Target groups are 2nd-year students majoring in Geography, Faculty of Social Sciences, Srinakharinwirot University. There were 62 students enrolled in Cartography I course in the year 2013 and 87 students enrolled in the year 2014, totally 149 students. The research is one group Pre-test Post-test Design. Research instruments are Direct Instruction Model lesson plans for eight weeks with evaluation forms for mapping skills. Data were analyzed using descriptive statistics and inferential analysis and Dependent-sample t-test. The results showed that students enrolled in the year 2013 had overall mapping skills marks before learning at a low level (mean = 2.19, SD = .79), while another group enrolled in the year 2014 had the overall mapping skills pretest in moderate level. (mean = 3.05, SD = .33). When considering the mapping skills of the year 2013 after learning, mapping skills of the students were at the high level (mean = 4.11, SD = .60). Students enrolled in the year 2014, mapping skills marks were at a high level (mean = 4.05, SD = .43). The results of comparing before and after the learning found that students enrolled in the year 2013 had a whole mapping skills after learning higher before learning with statistical significant at the level of 0.01 (t = 17.68, p <.01) and students enrolled in the year 2014, the overall mapping skills after learning had a higher level of statistical significance at the level of 0.01 (t = 8.44, p <. 0.01)
รายละเอียด: การประชุมวิชาการระดับชาติ SMARTS ครั้งที่ 6 วันที่ 17 มิถุนายน 2559
URI: https://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/28472
Appears in Collections:Geo-Conference paper

Files in This Item:
File SizeFormat 
Geo-Con-Siriporn-K-smart6.pdf596.54 kBPDFView/Open


Items in SWU repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.