Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/28437
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorธันนิกานต์ ชยันตราคม-
dc.date.accessioned2023-06-13T09:41:09Z-
dc.date.available2023-06-13T09:41:09Z-
dc.date.issued2560-
dc.identifier.urihttps://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/28437-
dc.descriptionรวมบทความวิจัยการประชุมวิชาการระดับชาติ SMARTS ครั้งที่ 7 วันที่ 30 มิถุนายน 2560-
dc.description.abstractEnglish is an essential international language that Thai students have been learning since kindergarten. Nevertheless, even university students still have troubles using English correctly and fluently. These troubles include listening, speaking, reading, and writing skills. This research aims to examine problems of Thai undergraduate students in using English by focusing on academic writing. Data was collected through a questionnaire from 250 Thai undergraduate students and through a writing test from the same group for 50 persons. The results revealed that the most important obstacle of using English is a writing skill, followed by speaking, listening, and reading skills. The essential factor causing the writing problem is the lack of using English in daily life. Furthermore, the writing test expressed students’ problems of sentence structures, grammar, limited vocabularies, and paragraph structure. Increasing English writing courses and using more English in daily life can be ways to improve the students’ English skills.-
dc.subjectภาษาอังกฤษ-
dc.subjectทักษะภาษาอังกฤษ-
dc.subjectการเขียนเชิงวิชาการ-
dc.subjectนักศึกษา-
dc.subjectEnglish language problems-
dc.subjectEnglish language skills-
dc.subjectAcademic writing-
dc.subjectThai undergraduate students-
dc.titleปัญหาการเขียนภาษาอังกฤษเชิงวิชาการของนักศึกษาไทยในระดับอุดมศึกษา-
dc.title.alternativeAcademic Writing Problems of Thai Undergraduate Students-
dc.typeArticle-
dc.description.abstractthaiภาษาอังกฤษเป็นภาษาสากลที่เด็กไทยได้รับการศึกษาตั้งแต่ระดับอนุบาล แต่แม้นักศึกษาในระดับอุดมศึกษาก็ยังคงประสบความยากลำบากในการใช้ภาษาอังกฤษอย่างถูกต้องและคล่องแคล่วทั้งทักษะการฟัง การพูด การอ่าน และการเขียน งานวิจัยชิ้นนี้จึงมุ่งศึกษาปัญหาอุปสรรคของนักศึกษาไทยในระดับอุดมศึกษาที่มีต่อการใช้ภาษาอังกฤษ โดยเน้นศึกษาปัญหาทักษะการเขียนภาษาอังกฤษเชิงวิชาการเป็นหลัก ผู้วิจัยรวบรวมข้อมูลด้วยแบบสอบถามจากนักศึกษาจำนวน 250 คน และวิเคราะห์ทักษะการเขียนจริงด้วยแบบทดสอบการเขียนเรียงความภาษาอังกฤษจากนักศึกษากลุ่มดังกล่าวจำนวน 50 คน ผลการวิจัยพบว่าผู้ให้ข้อมูลคิดว่าทักษะการเขียนเป็นปัญหาในการใช้ภาษาอังกฤษมากเป็นอันดับหนึ่ง ตามด้วยทักษะการพูด การฟัง และการอ่าน โดยสาเหตุสำคัญต่อปัญหาทักษะการเขียนนั้นเกิดจากการไม่ได้ใช้ภาษาอังกฤษในชีวิตประจำวัน เมื่อวิเคราะห์จากแบบทดสอบการเขียน พบว่าปัญหาส่วนใหญ่เป็นการเรียบเรียงโครงสร้างประโยคไม่ถูกต้อง ไวยากรณ์ที่ไม่ถูกต้อง คำศัพท์ที่จำกัด และขาดความชำนาญในการเรียบเรียงโครงสร้างเรียงความที่ดี แนวทางแก้ไขปัญหาจึงควรเพิ่มรายวิชาที่ฝึกฝนการทักษะการเขียน และส่งเสริมการใช้ภาษาอังกฤษในชีวิตประจำวันเพิ่มขึ้น-
Appears in Collections:Soc-Conference paper

Files in This Item:
File SizeFormat 
Soc-Con-Thanikarn-C-smart7.pdf857.8 kBPDFView/Open


Items in SWU repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.