Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/28389
Title: การตัดสินใจท่องเที่ยวเชิงดนตรีของนักท่องเที่ยวชาวไทย ในเขตกรุงเทพมหานครและปริมณฑล
Other Titles: The study of Thai tourists decision-making to music tourism in Bangkok and vicinity
Authors: เศรษฐภัทร์ สุริยะโชติฐากุล
วรากร ทวี
อุษณีย์ วัชรไพศาลกุล
Keywords: การตัดสินใจ
การท่องเที่ยวเชิงดนตรี
กรุงเทพมหานคร
Music Tourism
Issue Date: 2566
Publisher: คณะวัฒนธรรมสิ่งแวดล้อมและการท่องเที่ยวเชิงนิเวศ มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ
Abstract(TH): การวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1) พฤติกรรมของนักท่องเที่ยวเชิงดนตรีที่มีผลต่อการตัดสินใจ และ 2) ส่วนประสมทางการตลาดที่มีผลต่อการตัดสินใจของนักท่องเที่ยวชาวไทยที่เดินทางท่องเที่ยวเชิงดนตรี ในเขตกรุงเทพมหานครและปริมณฑล โดยเป็นการวิจัยเชิงปริมาณ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้คือ นักท่องเที่ยวชาวไทยอายุ 18 ปีขึ้นไป ที่มีประสบการณ์การท่องเที่ยวเชิงดนตรีเพื่อชมคอนเสิร์ตภายในพื้นที่กรุงเทพมหานครและปริมณฑล จำนวน 385 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บข้อมูลคือแบบสอบถาม และวิเคราะห์ข้อมูลสถิติเชิงทดสอบด้วยวิธีไค-สแควร์ (Chi-Square) ที่ระดับความเชื่อมั่นที่ร้อยละ 95 ผลการศึกษาพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุ 18-25 ปี การศึกษาระดับปริญญาตรี อาชีพนักเรียนและนักศึกษา รายได้เฉลี่ยต่อเดือนต่ำกว่า 15,000 บาทหรือเทียบเท่า โดยเหตุผลที่พิจารณาเมื่อเข้ารับชมคอนเสิร์ตคือ ศิลปิน ซึ่งมีการรับข้อมูลข่าวสารจาก Twitter มากที่สุด กิจกรรมที่นิยมทำหลังการชมคอนเสิร์ต คือ การซื้อสินค้าที่ระลึกภายในงาน (Merchandise) มีความถี่ในการรับชม 1-2 ครั้งต่อปี และมีความพึงพอใจต่อส่วนประสมทางการตลาด (4Es) ระดับมากที่สุด ในด้านการเผยแพร่ หรือการบอกต่อ ทั้งนี้ยังพบว่าตัวแปรด้านประชากรศาสตร์ และพฤติกรรมการท่องเที่ยว มีความสัมพันธ์กับการตัดสินใจท่องเที่ยวเชิงดนตรีในด้าน อาชีพ, ด้านการแสวงหาข้อมูล และด้านการประเมินทางเลือก โดยมีความสัมพันธ์กันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05
Abstract: The purpose of this research is to 1) study the demographics and behavioral sciences that affect the decision-making. 2) study the marketing mix that affects the decision-making of Thai tourists traveling for music tourism in Bangkok and vicinity. This research is a quantitative research. The sample group used in this research is 385 Thai tourists, aged 18 years old and above, who had experience in music tourism in the form of concerts in Bangkok and its vicinity. Using questionnaires as a survey tool. The statistical data were analyzed by the Chi-square method at the confidence level of 95%. The research results found that most of the respondents were female. The age between 18-25 years old, bachelor’s degree, most student have an average monthly income of less than 15,000 Baht or equivalent. The respondents have a reason to consider when attending a concert is the artist, which receives the most information from the Twitter application, and a popular activity after watching the concert is to buy merchandise at the event and frequency of watching is 1-2 times per year and has the highest level of satisfaction with the marketing mix (4Es) in terms of evangelism. Also, it was found that demographic variables and tourism behavior had a correlation with music tourism decision in terms of career, information seeking. and alternative assessment There was a statistically significant relationship at the level of 0.05
Description: รายงานสืบเนื่องการประชุมวิชาการระดับชาติ ครั้งที่ 8 “วิทยาการจัดการเทพสตรีวิชาการ” Proceedings of the 8th National Academic Conference “Thepsatri Management Science Academic Conference” วันที่ 30 พฤษภาคม 2566
URI: https://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/28389
Appears in Collections:Ece - Conference paper

Files in This Item:
File SizeFormat 
Ece-Setthaphat-S-2566.pdf306.35 kBPDFView/Open


Items in SWU repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.