Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/28368
Title: จุดกำเนิดแห่งการกระจายอำนาจให้ท้องถิ่น ภายใต้ระเบียบรัฐธรรมนูญแห่งราชอาณาจักรไทย พ.ศ.2540 กรณีศึกษาจังหวัดสมุทรปราการ
Other Titles: Origin of local decentralization Under the Constitution of the Kingdom of Thailand B.E. 2540 : a case study of Samutprakan Province
Authors: ณัฐชัย นาคสุข
ชาติชาย มุกสง
Keywords: ท้องที่
ท้องถิ่น
การเมืองระดับชาติ
การเมืองท้องถิ่น
Ward
Local
National politics
Local politics
Issue Date: 2564
Abstract(TH): บทความนี้ต้องการนำเสนอให้เห็นถึงการสถาปนาการกระจายอำนาจให้ท้องถิ่น โดยปรับปรุงมาจากรายงานวิจัยเรื่อง ประวัติศาสตร์การเมืองไทย เรื่องการเปรียบเทียบการเมืองท้องถิ่น สมัยทักษิณ ชินวัตร และ สมัยพลเอกประยุทธ์ จันทร์โอชา กรณีศึกษาจังหวัดสมุทรปราการหลังรัฐธรรมนูญ พ.ศ.2540 กรณีศึกษาพื้นที่จังหวัดสมุทรปราการ โดยที่จากเดิมก่อนการใช้ รัฐธรรมนูญ พ.ศ.2540 ท้องถิ่นในจังหวัดสมุทรปราการ ไม่สามารถกำหนดแนวทางนโยบาย หรือกำหนดอนาคตของตนเองได้ เพราะอำนาจถูกรวมศูนย์อยู่ที่ระบบราชการแบบรวมศูนย์อำนาจ และให้อำนาจเจ้าหน้าที่รัฐในส่วนของอำเภอ เป็นผู้ควบคุม ให้กำนันและผู้ใหญ่บ้านเป็นผู้จัดการท้องที่เท่านั้น แต่หลังจากรัฐธรรมนูญ พ.ศ.2540 นี้เอง ได้มีการจัดตั้งสภาองค์การบริหาร ส่วนตำบล นักการเมืองท้องถิ่นในพื้นที่ต่างๆ ในพื้นที่สมุทรปราการ ได้เห็นช่องทางการสร้างฐานอำนาจให้กับตนในส่วนของ ตำบล ทำให้พวกเขาเหล่านั้นขยับขยายตัวเอง เข้าสู่องค์การบริหารส่วนท้องที่ต่างๆ และที่สำคัญยังใช้ระบบอุปถัมภ์เครือข่าย สร้างฐานอำนาจให้กับตน นำไปสู่การมีฐานเสียงที่เข้มแข็งในท้องถิ่น มีอำนาจต่อรองกับการเมืองในระดับชาติได้สำเร็จ
Abstract: This article would like to present the establishment of decentralization for localities. With improvements from the research report on Thai political history The comparison of local politics during Thaksin Shinawatra and General Prayut Chan-ocha, a case study of Samutprakan Province after the 1997 constitution, a case study in Samutprakan Province. Where from before the use of the 1997 constitution, localities in Samutprakan Province Failed to set policy guidelines Or can determine their own future Because power is centralized in the central bureaucracy And give power to government officials in the district In control Let the village chief and the village headman be the local manager only. But after this 1997 constitution, the sub-district administrative organization council was established. Local politicians in different areas In Samutprakan area Saw a channel to build a power base for themselves in the subdistrict Causing them to expand themselves Into various local administrative organizations And more importantly, it also uses the network network patronage system Build their own power base Leading to a strong local sound base Has the power to negotiate with politics at the national level successfully.
Description: รายงานสืบเนื่องจากการประชุมวิชาการระดับชาติ SMARTS ครั้งที่ 10
URI: https://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/28368
Appears in Collections:His-Conference paper

Files in This Item:
File SizeFormat 
His-Con-Natchai_N_smarts10-p653.pdf694.51 kBPDFView/Open


Items in SWU repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.