Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/27936
ชื่อเรื่อง: การใช้งาน Meeting Chat ในชั้นเรียนวิชาภาษาอังกฤษ: มองผ่านความรับรู้ของผู้เรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4
ชื่อเรื่องอื่นๆ: The Use of MS Teams’ Meeting Chat in EFL Classrooms: Revealing Perceptions of Grade 10 EFL Students
ผู้แต่ง: อิทธิพัทธ์ วิทยา
Keywords: วิจัยในชั้นเรียน
ปฏิสัมพันธ์ในชั้นเรียน
ภาษาอังกฤษ
Meeting Chat
วันที่เผยแพร่: 2564
สำนักพิมพ์: กลุ่มสาระการเรียนรู้ภาษาตะวันตก โรงเรียนสาธิต มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ ประสานมิตร(ฝ่ายมัธยม)
Abstract(TH): งานวิจัยเชิงคุณภาพชิ้นนี้มีวัตถุประสงค์ (1) เพื่อศึกษาความรับรู้ของนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนสาธิต มศว ประสานมิตร ที่มีต่อการใช้งาน Meeting Chat ซึ่งเป็นการโต้ตอบผ่านกล่องข้อความของโปรแกรม MS Teams ในระหว่างการเรียนการสอนในรายวิชาภาษาอังกฤษ และ (2) เพื่อศึกษาว่าการใช้งาน Meeting Chat มีอิทธิพลต่อการโต้ตอบและการมีปฏิสัมพันธ์ของผู้เรียนระหว่างการเรียนการสอนอย่างไร ผู้วิจัยนำการใช้งาน Meeting Chat ไปใช้กับชั้นเรียนของตนเองในรายวิชา อ31203 เสริมทักษะภาษาอังกฤษพื้นฐาน 1 จากนั้นผู้วิจัยดำเนินการเก็บข้อมูลจากนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 ที่กำลังศึกษาในรายวิชาดังกล่าวด้วยวิธีการสัมภาษณ์เดี่ยว โดยมีนักเรียนอาสาให้ข้อมูลทั้งสิ้น 3 คน ผลจากการวิเคราะห์ข้อมูลช่วยให้ผู้วิจัยพบว่า (1) การใช้งาน Meeting Chat มีประโยชน์ในการใช้ประกอบการเรียนการสอน (2) การใช้งานMeeting Chat ช่วยกระตุ้นการโต้ตอบและการมีปฏิสัมพันธ์ของผู้เรียนกับชั้นเรียน ผลการศึกษาของงานวิจัยชิ้นนี้ทำให้เห็นว่าการโต้ตอบผ่านกล่องข้อความสามารถนำมาใช้ประกอบการเรียนการสอนเพื่อเสริมสร้างการมีปฏิสัมพันธ์ในชั้นเรียนให้มากขึ้นได้ แต่ถึงอย่างไรก็ตาม (3) การใช้งาน Meeting Chat ยังคงมีข้อจำกัดในบาง บริบทหรือสถานการณ์ ดังนั้น ผู้สอนจะต้องพิจารณาถึงเนื้อหาหรือกิจกรรมการเรียนการสอนของตนเองว่ามีความเหมาะสมกับการโต้ตอบผ่านกล่องข้อความมากน้อยเพียงใด
บทคัดย่อ: This qualitative study aims to (1) determine the perceptions of grade 10 EFL students at Prasarnmit Demonstration School (Secondary) towards the use of Meeting Chat, a chat box feature of MS Teams application, in their EFL online classrooms and to examine (2) how the use of Meeting Chat influences the EFL students’ responses and interactions in their EFL classrooms. To do so, the researcher implemented the use of Meeting Chat in his English language online classroom to reinforce students’ responses and interactions during the class. After that, the researcher interviewed 3 students who enrolled in his course, EN32103 Supplementary English 1, and consented in the study. An analysis of the transcribed data helped the researcher find that (1) the use of Meeting Chat is advantageous and (2) this technique could reinforce students’ interaction. In essence, the findings of the study suggested that the use of texting though the chat box could be used as a choice to enhance students’ interaction during instruction. Nevertheless, (3) limitations of the use of the Meeting Chat were identified. Therefore, practitioners should consider whether their lessons or instructional activities are more or less appropriate to use this interactive technique.
URI: https://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/27936
Appears in Collections:DeSec-Journal Articles

Files in This Item:
File SizeFormat 
SPSM-Ittiphat-W-2564.pdf249.94 kBPDFView/Open


Items in SWU repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.