Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/27836
Title: การศึกษาการเรียนรู้ความหมายของอักษรประสมบอกความหมายและเสียงของนักศึกษาเอกวิชาภาษาจีน
Other Titles: A Study on Acquisition of Meaning in Chinese Pictophonetic Characters (Xingshengzi) by Thai University Students
Authors: ภูวกร ฉัตรบำรุงสุข
Keywords: จีน -- ภาษา
จีนศึกษา
Acquisition of Chinese character’s meaning
Chinese Pictophonetic characters
Chinesemajor university students
Issue Date: 2559
Abstract(TH): บทความนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาลักษณะการเรียนรู้และพัฒนาการในการเรียนรู้ความหมายของอักษรประสมบอกความหมายและเสียงของนักศึกษาเอกวิชาภาษาจีน และเสนอแนะแนวทางในการเรียนการสอนตัวอักษรจีนเพื่อพัฒนาการเรียนรู้ตัวอักษรจีนของนักศึกษาเอกวิชาภาษาจีน กลุ่มตัวอย่างในการวิจัยครั้งนี้คือนักศึกษาชั้นปีที่ 1-3 เอกวิชาภาษาจีนจำนวน 123 คนจากมหาวิทยาลัย 5 แห่ง โดยใช้แบบทดสอบเป็นเครื่องมือในการเก็บข้อมูล และนำข้อมูลมาจัดระดับการเรียนรู้ พร้อมทั้งวิเคราะห์ข้อมูลในเชิงสถิติและเชิงพรรณนา ผลการวิจัยพบว่า 1. ลักษณะการเรียนรู้ความหมายของอักษรประสมบอกความหมายและเสียงของนักศึกษาเอกวิชาภาษาจีนแบ่งออกเป็น 4 ระดับ โดยเรียงจากระดับการเรียนรู้ที่สูงสุดไปจนถึงต่ำสุด ดังนี้ การเดาความหมายจากส่วนบอกความหมายโดยตรง การเดาความหมายจากตัวอักษรหรือความหมายใกล้เคียง การเดาความหมายจากส่วนบอกเสียง และการเดาความหมายโดยไม่มีหลักการ 2. ระดับความรู้ภาษาจีนมีผลต่อการเรียนรู้ความหมายของอักษรประสมบอกความหมายและเสียง เมื่อระดับความรู้ภาษาจีนเพิ่มมากขึ้น การเรียนรู้ความหมายก็จะมีแนวโน้มที่มีระบบมากยิ่งขึ้น 3. การเรียนรู้ความหมายของอักษรประสมบอกความหมายและเสียงของนักศึกษามีพัฒนาการค่อนข้างช้า โดยในช่วงชั้นปีที่ 1 ยังขาดระบบและหลักการในการเรียนรู้ความหมาย ส่วนใหญ่ไม่สามารถใช้ส่วนบอกความหมายในการเดาความหมายของตัวอักษร ในช่วงชั้นปีที่ 2 เริ่มมีการจัดระบบการเรียนรู้ความหมาย และเริ่มสามารถแยกส่วนบอกความหมายออกจากอักษรประสมบอกความหมายและเสียงได้มากขึ้น ส่วนในช่วงชั้นปีที่ 3 มีลักษณะการเรียนรู้เหมือนกับช่วงชั้นปีที่ 2 และยังไม่สามารถพัฒนาถึงระดับที่ชำนาญ
Abstract: This research is aimed to study the strategies anddevelopment in learning the meaning of Chinese pictophonetic characters by Chinese major university students in order to propose a method to help improve the learning of Chinese pictophonetic characters by Chinese major students and making the teaching of Chinese pictophonetic characters more effective. The participants were 123first to third year students from five universities who study Chinese a major. The data were collected using a questionnaire. The result was used to classify students’ acquisition levels and was analyzed using both descriptive and statistical analysis.The research findings are as follows.1. Strategies in learning the meaning of pictophonetic characters by Chinese majorstudents can be divided into four acquisition levels from high to low: direct inference from the semantic indicator, analogy with similar-looking charactersor semantically related words, inference from the phonetic indicator, and random guess. 2. Chineselanguage proficiency has an influence on the acquisition of meaning of Chinese pictophonetic characters. Learning of high proficient students tends to be more systematic and organized. 3. The meaning acquisition proceeded at a slow rate.In the first year, the meaning acquisition was not systematic, the students can not use clues from semantic indicator to recognize character meaning. In the second year, the meaning acquisition entered a more systemized stage, the students can begin todistinguish semantic indicator from pictophonetic characters. In the third year, the meaning acquisition remained in the same stage and wasnot movedtowards the mastery level.
URI: https://so01.tci-thaijo.org/index.php/CSJ/article/view/98156/76445
https://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/27836
Appears in Collections:Ori-Journal Articles

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in SWU repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.