Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/27797
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | ประชาสันติ ไตรยสุทธิ์ | th_TH |
dc.contributor.author | ธำรงค์ รัตนบุรี | th_TH |
dc.contributor.author | ประยุทธ บุญฤทธิ์ | th_TH |
dc.contributor.author | พิเชฐ จิตตารมย์ | th_TH |
dc.date.accessioned | 2023-01-13T09:33:19Z | - |
dc.date.available | 2023-01-13T09:33:19Z | - |
dc.date.issued | 2543 | - |
dc.identifier.uri | https://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/27797 | - |
dc.description.abstract | The aim of this project is study about the effect of air-fuel ratio on exhaust gas formation of carburetor gasoline engines. Using exhaust gas analyser to measure exhaust gas formation by adjust the air - fuel ratio of the carburetor in the range AFR 10:1 - 17:1 of rich and lean at each engine speed. Finally information from measuring was analyzed. The experiment shows that the amount of exhaust gas depend on the air - fuel ratio. For the rich , exhaust gas will expose high in HC and co and low in O2 and CO2 . Forstoichiometric air - fuel ratio, exposing high in CO2 and low in HC , co and O2 . For lean,exposing high in HC and O2 and low in CO2 and co. Besides , at high engine speed of everyair - fuel ratio will expose high in HC , co and O2 and low in CO2 and expose low in HC , coand O2 and high in CO2 at low engine speed . | th_TH |
dc.language.iso | th | th_TH |
dc.publisher | ภาควิชาวิศวกรรมเครื่องกล คณะวิศวกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยศรีนครินทวิโรฒ | th_TH |
dc.title | ผลกระทบชองอัตราส่วนผสมของอากาศและเชื้อเพลิงที่มีต่อการเกิดก๊าซไอเสีย | th_TH |
dc.title.alternative | Effect of air-fuel ratio on exhaust gas formation | th_TH |
dc.type | Working Paper | th_TH |
dc.subject.keyword | เครื่องยนต์สันดาปภายใน | th_TH |
dc.subject.keyword | รถยนต์--ท่อไอเสีย | th_TH |
dc.subject.keyword | ก๊าซ (ท่อไอเสีย) | th_TH |
dc.description.abstractthai | โครงงานวิศวกรรมศาสตร์ฉบับนี้ ได้ทำการศึกษาเกี่ยวกับการหาผลกระทบของอัตราส่วนผสมของอากาศและเชื้อเพลิงที่มีผลกระทบต่อการเกิดก๊าซไอเสียของเครื่องยนต์ก๊าซโซลีนที่ใช้คาร์บูเรเตอร์ ซึ่งได้นำเครื่องวิเคราะห์ก๊าซไอเสีย มาใช้ในการวัดปริมาณของก๊าซไอเสีย โดยปรับคาร์บูเรเตอร์ให้มีอัตราส่วนผสมของอากาศและเชื้อเพลิงให้ หนา/บาง ในช่วง AFR 10:1 - 17:1 ที่ความเร็วรอบต่าง ๆ ของเครื่องยนต์ และนำข้อบูลที่ได้จากการวัดไปตรวจวิเคราะห์จากการวิเคราะห์ก๊าซไอเลีย ปรากฎว่าปริมาณของก๊าซไอเลียจะขึ้นอยู่กับอัตราส่วนผสมของอากาศและเชื้อเพลิง ( AFR ) ที่ส่วนผสมหนาก๊าซไอเสียจะมี HC และ CO มาก มีปริมาณของ 02 และ C02 ตํ่า ที่อัตราส่วนผสมอากาศพอดีกับเชื้อเพลิง ( Stoichiometric ) ปริมาณของ CO มาก ปริมาณของ HC 1 CO และ 02 ตํ่า ที่ส่วนผสมบางปริมาณของ HC และ 02 มาก ปริมาณของco2 และ CO ตํ่า นอกจากนี้ในทุก ๆ ส่วนผสมที่ความเร็วรอบตํ่าปริมาณของ HC 1 CO และ 02มาก ปริมาณของ co2 ตํ่า ที่ความเร็วรอบสูงปริมาณของ HC 1 CO และ 02ตํ่า ปริมาณของ co2 มาก | th_TH |
Appears in Collections: | MecEng-Technical Reports |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Eng_Thamrong_R.pdf Restricted Access | 16.7 MB | View/Open Request a copy |
Items in SWU repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.