Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/27797
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorประชาสันติ ไตรยสุทธิ์th_TH
dc.contributor.authorธำรงค์ รัตนบุรีth_TH
dc.contributor.authorประยุทธ บุญฤทธิ์th_TH
dc.contributor.authorพิเชฐ จิตตารมย์th_TH
dc.date.accessioned2023-01-13T09:33:19Z-
dc.date.available2023-01-13T09:33:19Z-
dc.date.issued2543-
dc.identifier.urihttps://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/27797-
dc.description.abstractThe aim of this project is study about the effect of air-fuel ratio on exhaust gas formation of carburetor gasoline engines. Using exhaust gas analyser to measure exhaust gas formation by adjust the air - fuel ratio of the carburetor in the range AFR 10:1 - 17:1 of rich and lean at each engine speed. Finally information from measuring was analyzed. The experiment shows that the amount of exhaust gas depend on the air - fuel ratio. For the rich , exhaust gas will expose high in HC and co and low in O2 and CO2 . Forstoichiometric air - fuel ratio, exposing high in CO2 and low in HC , co and O2 . For lean,exposing high in HC and O2 and low in CO2 and co. Besides , at high engine speed of everyair - fuel ratio will expose high in HC , co and O2 and low in CO2 and expose low in HC , coand O2 and high in CO2 at low engine speed .th_TH
dc.language.isothth_TH
dc.publisherภาควิชาวิศวกรรมเครื่องกล คณะวิศวกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยศรีนครินทวิโรฒth_TH
dc.titleผลกระทบชองอัตราส่วนผสมของอากาศและเชื้อเพลิงที่มีต่อการเกิดก๊าซไอเสียth_TH
dc.title.alternativeEffect of air-fuel ratio on exhaust gas formationth_TH
dc.typeWorking Paperth_TH
dc.subject.keywordเครื่องยนต์สันดาปภายในth_TH
dc.subject.keywordรถยนต์--ท่อไอเสียth_TH
dc.subject.keywordก๊าซ (ท่อไอเสีย)th_TH
dc.description.abstractthaiโครงงานวิศวกรรมศาสตร์ฉบับนี้ ได้ทำการศึกษาเกี่ยวกับการหาผลกระทบของอัตราส่วนผสมของอากาศและเชื้อเพลิงที่มีผลกระทบต่อการเกิดก๊าซไอเสียของเครื่องยนต์ก๊าซโซลีนที่ใช้คาร์บูเรเตอร์ ซึ่งได้นำเครื่องวิเคราะห์ก๊าซไอเสีย มาใช้ในการวัดปริมาณของก๊าซไอเสีย โดยปรับคาร์บูเรเตอร์ให้มีอัตราส่วนผสมของอากาศและเชื้อเพลิงให้ หนา/บาง ในช่วง AFR 10:1 - 17:1 ที่ความเร็วรอบต่าง ๆ ของเครื่องยนต์ และนำข้อบูลที่ได้จากการวัดไปตรวจวิเคราะห์จากการวิเคราะห์ก๊าซไอเลีย ปรากฎว่าปริมาณของก๊าซไอเลียจะขึ้นอยู่กับอัตราส่วนผสมของอากาศและเชื้อเพลิง ( AFR ) ที่ส่วนผสมหนาก๊าซไอเสียจะมี HC และ CO มาก มีปริมาณของ 02 และ C02 ตํ่า ที่อัตราส่วนผสมอากาศพอดีกับเชื้อเพลิง ( Stoichiometric ) ปริมาณของ CO มาก ปริมาณของ HC 1 CO และ 02 ตํ่า ที่ส่วนผสมบางปริมาณของ HC และ 02 มาก ปริมาณของco2 และ CO ตํ่า นอกจากนี้ในทุก ๆ ส่วนผสมที่ความเร็วรอบตํ่าปริมาณของ HC 1 CO และ 02มาก ปริมาณของ co2 ตํ่า ที่ความเร็วรอบสูงปริมาณของ HC 1 CO และ 02ตํ่า ปริมาณของ co2 มากth_TH
Appears in Collections:MecEng-Technical Reports

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Eng_Thamrong_R.pdf
  Restricted Access
16.7 MBPDFView/Open Request a copy


Items in SWU repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.