Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/27735
Title: | แรงจูงใจในการเดินทางท่องเที่ยวดิสนีย์แลนด์ของนักท่องเที่ยวชาวไทย |
Other Titles: | Motivations of Thai Tourist in Traveling Disneyland |
Advisor : | กฤติกา สายณะรัตร์ชัย |
Authors: | สุพิชยา รักษาภักดี จันทกานต์ ขวัญนาค ธันยพร หะยีดอรอมาน นภัสวรรณ อินยันญะ ฐานิตา สีคา ทัตพิชา ทองอาพัน ธนัญญา คำเรือน พรกนก ภาคเจริญ |
Keywords: | แรงจูงใจทางการท่องเที่ยว ดิสนีย์แลนด์ นักท่องเที่ยวชาวไทย Travel Motivation Disneyland Thai tourists |
Issue Date: | 2564 |
Publisher: | คณะวัฒนธรรมสิ่งแวดล้อมและการท่องเที่ยวเชิงนิเวศ มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ |
Abstract(TH): | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพฤติกรรมและแรงจูงใจในการเดินทางท่องเที่ยวดิสนีย์แลนด์ของนักท่องเที่ยวชาวไทย โดยเป็นการวิจัยเชิงปริมาณ คือ การใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล กลุ่มตัวอย่างเป็นนักท่องเที่ยวชาวไทยที่เคยเดินทางไปท่องเที่ยวดิสนีย์แลนด์ จานวน 385 คน โดยนาผลที่ได้มาวิเคราะห์ทางสถิติ จากผลการศึกษาพบว่า 1. ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุ 18 - 24 ปี ระดับการศึกษาปริญญาตรีหรือเทียบเท่า เป็นนักเรียนหรือนักศึกษา มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือนต่ากว่าหรือเท่ากับ 15,000 บาท 2. ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เคยเดินทางไปท่องเที่ยวโตเกียวดิสนีย์แลนด์มากที่สุด และชื่นชอบโตเกียวดิสนีย์แลนด์มากที่สุดด้วยเหตุผลด้านการตกแต่งภายในดิสนีย์แลนด์ นิยมเดินทางไปท่องเที่ยวดิสนีย์แลนด์ 1 วัน ในช่วงเดือนตุลาคมถึงเดือนธันวาคม โดยมีวัตถุประสงค์เพื่อพักผ่อนหย่อนใจ และได้รับข้อมูลเกี่ยวกับดิสนีย์แลนด์จากสื่อโซเชียลมีเดีย 3. แรงจูงใจในการท่องเที่ยวดิสนีย์แลนด์ของนักท่องเที่ยวชาวไทยพบว่าแรงจูงใจทางกายภาพอยู่ในระดับมากที่สุด (𝑥̅= 4.36) แรงจูงใจทางวัฒนธรรมอยู่ในระดับมาก (𝑥̅= 4.10) แรงจูงใจด้านสถานภาพและชื่อเสียงอยู่ในระดับมาก (𝑥̅= 3.79) และแรงจูงใจระหว่างบุคคลอยู่ในระดับปานกลาง (𝑥̅= 2.96) 4. เมื่อเปรียบเทียบความแตกต่างด้านแรงจูงใจในการเดินทางท่องเที่ยวดิสนีย์แลนด์ของนักท่องเที่ยวชาวไทย จาแนกตามรายได้เฉลี่ยต่อเดือน พบว่าผู้ตอบแบบสอบถามที่มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือนแตกต่างกันมีแรงจูงใจในการเดินท่องเที่ยวดิสนีย์แลนด์โดยรวมไม่แตกต่างกัน มีเพียงด้านแรงจูงใจทางวัฒนธรรม แรงจูงใจระหว่างบุคคล และแรงจูงใจด้านสถานภาพและชื่อเสียงที่แตกต่างกันอย่างมีนัยสาคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 |
Abstract: | The purposes of this research were to study the behaviors and motivations of Thai tourists traveling to Disneyland. The quantitative research used questionnaires as a data collection tool. The sample included 385 Thai visitors who travelled to Disneyland. Data were analyzed statistically. The results of the study were as follows: 1. Most of the respondents were female students in bachelor’s degree who were aged between 18 - 24 years old and the income of less than 15,000 baht. 2. Most of the respondents traveled to Tokyo Disneyland, which was also the most popular Disneyland among the respondents for the reason of decoration. Most of the respondents traveled to Disneyland for one – day trip during the period of October to December for the purpose of leisure, and perceived Disneyland information via social media platforms. 3. The motivation of Thai tourists in traveling to Disneyland considered by each aspect, it was found that the physical motivation was at the highest level (𝑥̅= 4.36), the cultural motivation was at the high level (𝑥̅= 4.10), the status and prestige motivation was at the high level (𝑥̅= 3.79) and the interpersonal motivation was at the moderate level (𝑥̅= 2.96). 4. In comparison, with regard to the average monthly income, it was found that respondents with different income levels have the same overall motivations in traveling Disneyland. The cultural motivation, the interpersonal motivation, and the status and prestige motivation were significantly different at the 0.05 statistical level. |
URI: | https://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/27735 |
Appears in Collections: | Ece - Senior Projects |
Files in This Item:
File | Size | Format | |
---|---|---|---|
Ece-Supitchaya-R-2564.pdf | 1.51 MB | View/Open |
Items in SWU repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.