Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/25184
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorอดุลย์ ศุภนัทth_TH
dc.contributor.authorอรรถพล จรจันทร์th_TH
dc.date.accessioned2022-12-13T02:08:55Z-
dc.date.available2022-12-13T02:08:55Z-
dc.date.issued2565-
dc.identifier.urihttps://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/25184-
dc.identifier.urihttps://so05.tci-thaijo.org/index.php/RJPJ/article/view/257975-
dc.description.abstractThis article aimed to studythe nudge theory test and loan repayment planning guidelines and to study and analyze factors influencing the repayment planning of student loan fund. This research using behavioral economics experimental tools by NudgeTheory test. The research results were found as follows: experiment with nudge to provide positive and negative information for the experimental group. The efficacy of the positive experimental group was 87.78% and the efficacy of the negative trial was 83.33%, while the control group was free of any intervention. It was found that there was a savings of 80.00% when offered to join the project with the National Savings Fund. Nudge using default option can increase all groups. The Logit model analysis revealed that the factors influencing the repayment planning of the Student Loan Fund were gender and the experimental group negative data, which was statistically significant level at 0.05. While, grades and the using Default Option, which was statistically significant level at 0.10. So, Nudge Theory can motivate to saving of individuals and powerful effect on change behavior to more saving.-
dc.language.isothth_TH
dc.titleพฤติกรรมทางการเงินและการวางแผนการชําระเงินคืนของผู้กู้ยืมเงินกองทุนเพื่อการศึกษา สังกัดมหาวิทยาลัยราชภัฏพิบูลสงครามth_TH
dc.typeArticleth_TH
dc.subject.keywordพฤติกรรมทางการเงินth_TH
dc.subject.keywordทฤษฎีการสะกิดth_TH
dc.subject.keywordการใช้ทางเลือกหลักth_TH
dc.subject.keywordกองทุนเงินกู้ยืมเพื่อการศึกษาth_TH
dc.subject.keywordBehavioral Financial-
dc.subject.keywordDefault Option-
dc.subject.keywordStudent Loan Fund-
dc.subject.keywordNudge Theory-
dc.identifier.bibliograpycitationวารสารรัชต์ภาคย์. ปีที่ 16 ฉบับที่ 48 (2565): กันยายน - ตุลาคม-
dc.description.abstractthaiบทความนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการทดสอบการสะกิด (Nudge Theory)กับการวางแผนการชําระเงินคืนกองทุนฯ ของผู้กู้ยืมกองทุนเงินให้กู้ยืมเพื่อการศึกษา(กยศ.)และศึกษาปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการวางแผนการชําระเงินคืนของผู้กู้ยืมกองทุนฯ (กยศ.)การงานวิจัยครั้งนี้เป็นการทดลองด้วยการสะกิด (Nudge) อาศัยเครื่องมือที่ใช้การทดลองเชิงเศรษฐศาสตร์พฤติกรรมผลการวิจัยพบว่าการได้รับข้อมูลเชิงบวกและลบสําหรับกลุ่มทดลอง กลุ่มการทดลองเชิงบวกมีประสิทธิภาพร้อยละ 87.78 และประสิทธิภาพกลุ่มการทดลองเชิงลบร้อยละ 83.33 ขณะที่กลุ่มควบคุมที่ปราศจากการแทรกแซงใดๆ พบว่ามีประสิทธิภาพร้อยละ 80.00 เมื่อเสนอเข้าร่วมโครงการกับกองทุนการออมแห่งชาติ (กอช.) โดยการเพิ่มเงินสมทบกับผู้กู้ยืมเงินกองทุน (กยศ.)ที่ตัดสินใจออมกับกองทุน (กอช.)ที่เป็นทางเลือกหลัก (Default Option) ส่งผลให้กลุ่มอาสาสมัครตัดสินใจเข้าร่วมโครงการเพิ่มขึ้นในกลุ่มการทดลองเชิงบวกและลบขณะที่การวิเคราะห์จําลอง Logit พบว่า ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการวางแผนการชําระเงินคืนของผู้กู้ยืมกองทุนฯ (กยศ.)ได้แก่ เพศและกลุ่มทดลองที่ได้รับข้อมูลเชิงลบมีระดับนัยสําคัญทางสถิติที่ 0.05 ขณะที่ระดับผลคะแนนเฉลี่ยและการใช้ Default Option มีระดับนัยสําคัญทางสถิติที่ 0.10ดังนั้นการใช้ทฤษฎีการสะกิดจึงสามารถจูงใจให้บุคคลเห็นความสําคัญของการออม และปรับเปลี่ยนพฤติกรรมการออมมากขึ้น-
Appears in Collections:Econ-Journal Articles

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Econ-Adul-S-2565-3.pdf3.21 MBPDFView/Open


Items in SWU repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.