Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/24813
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorวิภาภร วัฒนสินธุ์th_TH
dc.date.accessioned2022-09-02T07:33:29Z-
dc.date.available2022-09-02T07:33:29Z-
dc.date.issued2561-
dc.identifier.urihttps://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/24813-
dc.description.abstractThe objective of this research is to study information seeking behavior through social media for product buying decision via e-commerce system and confirm model of information seeking behavior for product buying decision via e-commerce system. The quantitative research was conducted from 403 users experienced in buying products from e-commerce system. The data were collected by questionnaires and analyzed by descriptive statistics, confirmatory factor analysis, and multiple regression analysis. The findings showed differences in occupation, age, and purchasing channels for information seeking behavior in buying decision via e-commerce system. However, there were no difference in 2 criteria including gender and income. Buying decision was influenced by information sources and information types used for information seeking processes. Product characteristic information, seller information, price information, and selling process and delivery information had a positive effect, while opinions from other people had a negative effect on buying decision.th_TH
dc.language.isothth_TH
dc.publisherคณะมนุษยศาสตร์ มาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒth_TH
dc.titleรายงานวิจัยฉบับสมบูรณ์เรื่อง พฤติกรรมการแสวงหาสารสนเทศผ่านสื่อสังคมออนไลน์เพื่อตัดสินใจซื้อสินค้าทางระบบพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์th_TH
dc.title.alternativeพฤติกรรมการแสวงหาสารสนเทศผ่านสื่อสังคมออนไลน์เพื่อตัดสินใจซื้อสินค้าทางระบบพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์th_TH
dc.title.alternativeInformation Seeking Behavior through Social Media for Product Buying Decision via E-Commerce System-
dc.typeTechnical Reportth_TH
dc.subject.keywordพฤติกรรมการแสวงหาสารสนเทศth_TH
dc.subject.keywordพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์th_TH
dc.subject.keywordการตัดสินใจซื้อ-
dc.subject.keywordInformation Seeking-
dc.subject.keywordElectronic Commerce-
dc.subject.keywordPurchase Decision-
dc.description.abstractthaiการศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพฤติกรรมการแสวงหาสารสนเทศผ่านสื่อสังคมออนไลน์เพื่อการตัดสินใจซื้อสินค้าผ่านระบบพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์และยืนยันตัวแบบพฤติกรรมการแสวงหาสารสนเทศที่มีต่อการตัดสินใจซื้อสินค้าผ่านระบบพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์ โดยใช้วิธีวิจัยเชิงปริมาณ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ศึกษาคือผู้มีประสบการณ์ในการซื้อสินค้าผ่านระบบพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์ จำนวน 403 ราย การวิเคราะห์ข้อมูลจากแบบสอบถามด้วยการวิเคราะห์ค่าสถิติพื้นฐาน วิเคราะห์องค์ประกอบเชิงยืนยัน และวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณ ผลการวิจัยพบว่า อาชีพ อายุ และช่องทางการซื้อ มีผลต่อพฤติกรรมการการแสวงหาสารสนเทศเพื่อตัดสินใจซื้อสินค้าผ่านระบบพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์ ในขณะที่เพศและรายได้ไม่มีผล แหล่งสารสนเทศและประเภทสารสนเทศที่ใช้ในการแสวงหาสารสนเทศมีผลต่อการตัดสินใจซื้อสินค้าผ่านระบบพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์ การหาข้อมูลลักษณะสินค้า การหาข้อมูลผู้ขาย การหาข้อมูลด้านราคา การหาข้อมูลกระบวนการขายและจัดส่งมีอิทธิผลเชิงบวกต่อการตัดสินใจซื้อผ่านระบบพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์ ในขณะที่การหาข้อมูลความคิดเห็นของผู้อื่นมีอิทธิพลเชิงลบth_TH
Appears in Collections:IS-Research Reports

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
IS-Vipakorn-V-2561.pdf4.78 MBPDFView/Open


Items in SWU repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.