Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/22185
Title: การศึกษาพฤติกรรมการอ่านในยุคดิจิทัลของนักเรียนโรงเรียนสาธิตมหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ ประสานมิตร (ฝ่ายมัธยม)
Other Titles: A Study of students' reading behaviors in digital era in Srinakharinwirot University Prasarnmit Demonstration School (Secondary)
Authors: ไข่มุก เหล่าสุนทร
Keywords: Reading Behavior
Reading Promotion
Digital Era
Student
Curriculum
การอ่าน
การส่งเสริมการอ่าน
พฤติกรรมการอ่าน
นักเรียนมัธยมศึกษา
Issue Date: 2565
Abstract(TH): การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพฤติกรรมการอ่านหนังสือของนักเรียนโรงเรียนสาธิตมหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ ประสานมิตร (ฝ่ายมัธยม) ประชากรและตัวอย่างในการวิจัยนี้ คือ นักเรียนโรงเรียนสาธิตมหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ ประสานมิตร (ฝ่ายมัธยม) ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2564 และใช้การคํานวณหาขนาดตัวอย่างจากสูตรของยามาเน่ โดยการสุ่มแบบแบ่งชั้น (Stratified Sampling)จากระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนต้นและระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนปลาย เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถามออนไลน์ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ สถิติเชิงพรรณนา (Descriptive Analysis) ได้แก่ ความถี่ (Frequency) ร้อยละ (Percentage) ค่าเฉลี่ย (x̅) และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) และการ ทดสอบสมมติฐานการวิจัยโดยการวิเคราะห์เปรียบเทียบค่าเฉลี่ยพฤติกรรมการระหว่างระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนต้นและ ระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนปลายโดยการทดสอบค่าที (t-test) โดยมีนัยสําคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 การวิจัยนี้นําการประยุกต์ใช้ทฤษฎีพฤติกรรมตามแผน (Theory of Panned Behavior: TPB) ซึ่งประกอบด้วย ปัจจัยส่วนบุคคล ปัจจัยทางสังคมและปัจจัยควบคุม พบว่าปัจจัยส่วนบุคคลส่วนใหญ่อยู่ในระดับมาก ปัจจัยทางสังคมส่วน ใหญ่อยู่ในระดับปานกลาง ปัจจัยควบคุมส่วนใหญ่อยู่ในระดับปานกลางและพบว่าในปัจจัยย่อยมีความแตกต่างอย่างมี นัยสําคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ระหว่างระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนต้นและระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนปลาย
Abstract: This study aimed to study the reading behavior of students of Srinakharinwirot University Prasarnmit Demonstration School (Secondary). The population and samples in this research were students of Srinakharinwirot University Prasarnmit Demonstration School (Secondary) in the second semester of academic year 2021. The sample size was calculated based on the Taro Yamane formula by Stratified Sampling from the Junior High school and Senior High school levels. The research tool was an online questionnaire. The statistics used in the data analysis were Frequency, Percentage, Mean, Standard Deviation and t-test. This research applied the Theory of Planned Behavior (TPB), which consists of demographic factors. social factors and control factors. It was found that most of the students' demographic factors were at a high level. Most of the social factors were medium level. Most of the control factors were medium level. The comparison of Reading Behavior between Junior High school and Senior High school levels were statistically significant difference at the 0.05 level.
URI: https://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/22185
Appears in Collections:DeSec-Conference paper

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SPSM-Kaimuk-L.pdf6 MBPDFView/Open


Items in SWU repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.