Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/19449
Title: การวิเคราะห์ร่วมในการตัดสินใจท่องเที่ยวต่างประเทศแบบอิสระ ของนักท่องเที่ยวเจนเนอเรชั่นวายในเขตกรุงเทพมหานคร
Other Titles: CONJOINT ANALYSIS IN THE DECISION MAKING OF INDEPENDENT OUTBOUND TRAVELING OF GENERATION Y TOURISTS IN BANGKOK METROPOLIS
Authors: ปีวรา เกียรติทนง
ณัฐยา ประดิษฐสุวรรณ
Keywords: การท่องเที่ยว
การวิเคราะห์ร่วม
นักท่องเที่ยว
เจนเนอเรชั่นวาย
Independent outbound traveling
Generation Y tourists
Conjoint Analysis
Issue Date: 2562
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมายเพื่อศึกษาปัจจัยสำคัญที่เกี่ยวข้องกับการตัดสินใจท่องเที่ยวต่างประเทศแบบอิสระของนักท่องเที่ยวเจนเนอเรชั่นวายในเขตกรุงเทพมหานคร ตลอดจนเพื่อแสดงระดับความสำคัญของปัจจัยดังกล่าว รวมไปถึงเพื่อศึกษาการตัดสินใจท่องเที่ยวต่างประเทศแบบอิสระของนักท่องเที่ยวเจนเนอเรชั่นวายในเขตกรุงเทพมหานคร จำแนกตามลักษณะประชากรศาสตร์ โดยทำการศึกษาเฉพาะนักท่องเที่ยวเจนเนอเรชั่นวายในเขตกรุงเทพมหานคร กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ คือ นักท่องเที่ยวเจนเนอเรชั่นวายในเขตกรุงเทพมหานครที่เคยท่องเที่ยวต่างประเทศแบบอิสระ จำนวน 200 คน โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บข้อมูล สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ การวิเคราะห์ร่วม ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัยพบว่า 1) นักท่องเที่ยวเจนเนอเรชั่นวายที่ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุ 26-29 ปี สถานภาพโสด มีระดับการศึกษาปริญญาตรีหรือเทียบเท่า ประกอบอาชีพพนักงานบริษัทเอกชน มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือน 45,001 บาทขึ้นไป 2) นักท่องเที่ยวเจนเนอเรชั่นวายให้ความสำคัญกับปัจจัยในการตัดสินใจท่องเที่ยวต่างประเทศแบบอิสระ 4 ด้าน ได้แก่ ด้านความตั้งใจในการเดินทางไปท่องเที่ยว ด้านปัจจัยแวดล้อมของประเทศที่เดินทางไป ด้านสิ่งที่ใช้ประกอบการตัดสินใจเดินทางท่องเที่ยว และด้านค่าใช้จ่ายที่ใช้ในการท่องเที่ยว ตามลำดับ
This research aims to study the important factors relating to the decision making of independent outbound traveling of Generation Y tourists in Bangkok Metropolis. This study also shows the importance of each factor resulting in the choice of decision making of independent outbound traveling of Generation Y and to study the decision making of independent outbound traveling of Generation Y tourists in Bangkok Metropolis by demographic segmentation. The sample of this research are Generation Y tourists who lived in Bangkok Metropolis and used to travel abroad by independent traveling. There were 200 samples. Questionnaire was a tool for data collection. Descriptive statistic for data analysis are conjoint analysis, percentage, arithmetic mean, and standard deviation The finding of the research are follows 1) Most generation Y tourists are female, aged between 26-29 years old, being single, holding bachelor’s degree, being employees of companies and an average income over 45,001 baht per month. 2) Most Generation Y tourists interested four important factors in term of the decision making of independent outbound traveling which are traveling intention, surrounding factors, reference group and budget.
Description: การประชุมวิชาการระดับชาติในความร่วมมือ 4 สถาบัน ประจำปี 2562 “NEW AGE IN SUSTAINABLE BUSINESS”
URI: https://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/19449
Appears in Collections:Bas-Conference paper

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bas-Con-Peewara-K.pdf226.86 kBPDFView/Open


Items in SWU repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.