Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/15754
ชื่อเรื่อง: | การวางตำแหน่งที่เหมาะสมที่สุดของสถานีชาร์จรถยนต์ไฟฟ้า(EV) และวิเคราะห์การจัดการทางด้านเศรษฐศาสตร์ของการจัดวางสถานีชาร์จรถยนต์ไฟฟ้า (EV) |
ชื่อเรื่องอื่นๆ: | Optimal Placement Of Ev Charging Station Considering Economic Management |
Advisor : | ธนาธิป สุ่มอิ่ม |
ผู้แต่ง: | ปกรณ์ ออกเวหา สุภชัย คงมณี นันทพร วนนุรักษ์สกุล |
Keywords: | รถยนต์ไฟฟ้า สถานีชาร์จ Electrical Vehicle Charging Station Optimal Placement |
วันที่เผยแพร่: | 2562 |
สำนักพิมพ์: | ภาควิชาวิศวกรรมไฟฟ้า มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ |
บทคัดย่อ: | จำนวนของรถยนต์ไฟฟ้า(EV) มีปริมาณเพิ่มขึ้นอย่างรวดเร็วเนื่องจากเป็นมิตรกับสิ่งแวดล้อม อย่างไรก็ตามมันเป็นสิ่งจำเป็นที่จะต้องเตรียมโครงสร้างพื้นฐานของสถานีชาร์จที่มีประสิทธิภาพเพื่อรองรับความต้องการในการชาร์จแบตเตอรี่ในการใช้พลังงานประจำวัน จากนั้นสถานีชาร์จไฟฟ้าจะต้องมีการติดตั้งอย่างกว้างขวางเพื่อให้เพียงพอที่จะให้บริการสำหรับรถยนต์ไฟฟ้า(EV)จำนวน 1465 คัน ที่ได้จากจำนวนการลงทะเบียนของกรมขนส่งทางบกในจังหวัดนนทบุรี กรุงเทพมหานคร ปทุมธานี อยุธยาและจังหวัดนครปฐม ทั้งนี้จากการนำปัจจัยต่างๆมาจำลองด้วยโปรแกรม Matlab เพื่อนำมาแสดงผลและวิเคราะห์ในโปรแกรม Microsoft Excel เพื่อหาจำนวนหัวจ่ายที่เพียงพอเพื่อรองรับความต้องการในการชาร์จของผู้ใช้บริการ ต้องมีหัวจ่ายทั้งหมดอย่างน้อย132 หัวจ่าย โดยมีการจัดวางตำแหน่งที่ตั้งของสถานีชาร์จจำนวน 14 สถานีเพื่อให้ทั่วถึงสำหรับกรณีผู้ใช้รถยนต์ไฟฟ้าที่อยู่ในสภาวะขาดพลังงานไฟฟ้าสามารถเข้าถึงได้ตลอดเวลา สถานีชาร์จจะมีรูปแบบที่กำหนดให้มีหัวชาร์จจำนวน 10 หัวชาร์จต่อสถานี ในการลงทุน ต้นทุนในการติดตั้งสถานีชาร์จที่ได้จากบริษัทที่ทำการติดตั้งหัวชาร์จและต้นทุนทางไฟฟ้าที่คิดตามช่วงเวลาการใช้ในปีพ.ศ.2563 จะนำมาคำนวณการคืนทุนในโปรแกรม Microsoft Excel ในงานนี้จะนำเสนอวิธีการใหม่ในการเลือกตำแหน่งที่ตั้งของสถานีชาร์จโดยใช้วิธีการนำสมการคณิตศาสตร์มาใช้ในการสุ่มเวลาการเข้าใช้สถานีชาร์จจริง อัลกอริทึมที่นำเสนอจะใช้ในการกำหนดโครงร่างที่มีประสิทธิภาพของสถานีชาร์จที่ขึ้นอยู่กับจุดที่วิ่งเข้ามาใช้บริการสถานีชาร์จและนำไปวางในตำแหน่งที่ดีที่สุดโดยการวางจะคำนวณจากสถานะไฟของแบตเตอรี่ที่เหลือSOC)เพื่อทำให้การใช้รถยนต์ไฟฟ้า(EV) สะดวกในการเติมเชื้อเพลิงมากขึ้นเราจะคำนึงถึงจุดที่เชื่อมต่อกับจังหวัดต่าง ๆด้วย Quantity of EV is increasing by large number for reason of environmentally friendly , However to support the use of EV user, it is a must to support infrastructure of charging station to have an efficient charging station to supply the demand of battery’s energy being used in everyday. Charging station must be install widely to service 1,465 of EV user that have been register with Department of Land Transport of Nonthaburi, Bangkok, Pathumthani, Ayutthaya and Nakhon Pathom Provinces. To bring many factors to simulate with Matlab program to show the results and analysis in Microsoft Excel program to find number of electrical plugs that will be enough to support the usage of customer. There must be at least 132 electrical plugs that will be install in position of charging station of 14 stations to spread widely enough that EV users that in need to refuel electrical power will always get access. Charging station will be in specified format of 10 electrical plugs per station. In investment, information for cost of installation come from company that in service of install electrical charging plugs and electrical cost will be calculate in year 2563 BE or CE 2020 to calculate the payback in Microsoft Excel program. In this practice we will exhibit new way of choosing placement for charging station by using mathematic to arbitrary number of people using real charging station. Algorithm that display will be using to define layout with efficient of charging station is up to place that user come in to use station service and place in the best position with calculation using Stage of charge (SOC) for (EV) user to conveniently refuel the energy and connection of charging station to other provinces will be in mind. |
URI: | https://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/15754 |
Appears in Collections: | EleEng-Senior Projects |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Eng_Pakorn_O.pdf Restricted Access | 6.24 MB | View/Open Request a copy |
Items in SWU repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.