Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/10074
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorNarisara Peungposopth_TH
dc.contributor.authorThasuk Junprasertth_TH
dc.date.accessioned2020-12-10T05:20:19Z-
dc.date.available2020-12-10T05:20:19Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.urihttps://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/10074-
dc.description.abstractThe objectives of this research were to study the development process of behavioral science researchers and to explore approaches to the enhancement of behavioral science researchers following the research and innovation directions of the country. The qualitative case study was adopted. The key informants were selected using purposive sampling based on criterion. The first group consisted of graduate students with outstanding research and the second group consisted of program committees, lecturers, and employers. The data were collected through in-depth interview. A content analysis was used to analyze the data. The results found that behavioral science researchers went through the development process comprised of three stages. The first stage is called “Study Stage” in which students are trained by lecturers both inside and outside the classroom. The second stage is called “Research Stage” in which students prepare to conduct research through self-learning. The last stage is called “Research Publication Stage” in which students are trained after they have finished their research. For the strengthening of curriculum and teaching management was suggested by related parties as a pathway to the enhancement of behavioral science researchers following the research and innovation directions of the country. Based on knowledge yielded by this research can be applied by faculty/institute/bureau and lecturers responsible for graduate programs in different fields of social sciences to teaching and learning in each field’s contextth_TH
dc.description.abstractการวิจัยนี้มีความมุ่งหมายเพื่อศึกษากระบวนการพัฒนานักวิจัยพฤติกรรมศาสตร์ และค้นหา แนวทางเสริมสร้างนักวิจัยพฤติกรรมศาสตร์ให้สอดรับกับทิศทางการวิจัยและนวัตกรรมของ ประเทศ ออกแบบด้วยการวิจัยเชิงคุณภาพแบบกรณีศึกษา เลือกผู้ให้ข้อมูลหลักแบบเจาะจง ตามคุณสมบัติ กลุ่มแรกเป็นบัณฑิตที่มีผลงานวิจัยโดดเด่น และกลุ่มที่สองเป็น คณาจารย์ ผู้รับผิดชอบ อาจารย์ผู้สอน และผู้ใช้บัณฑิต ใช้การสัมภาษณ์เชิงลึก วิเคราะห์ข้อมูลเชิงเนื้อหา ผลการศึกษาพบว่า นักวิจัยพฤติกรรมศาสตร์ผ่านกระบวนการบ่มเพาะใน 3 ช่วง ได้แก่ “ช่วง การเรียน” เป็นช่วงที่ได้รับการบ่มเพาะจากอาจารย์ผู้สอนทั้งในห้องเรียนและนอกห้องเรียน “ช่วงการทำวิจัย”เป็นช่วงที่ผู้เรียนเตรียมพร้อมที่จะทำาปริญญานิพนธ์ ใช้การเรียนรู้ด้วย ตนเอง และ “ช่วงเผยแพร่ผลงานวิจัย” เป็นการบ่มเพาะผู้เรียนภายหลังการทำวิจัยแล้ว มี อาจารย์ที่ปรึกษาเป็นแมวมอง และพยายามเรียนรู้จากงานต้นแบบ ส่วนแนวทางการ เสริมสร้างนักวิจัยพฤติกรรมศาสตร์ให้สอดรับกับทิศทางการวิจัยและนวัตกรรมของประเทศ จากมุมมองของผู้มีส่วนได้ส่วนเสีย พบว่า การบริหารจัดการด้านหลักสูตร และการบริหาร จัดการด้านการเรียนการสอน เป็นจุดที่หลักสูตรควรพัฒนาเพื่อเสริมความแข็งแข็งที่มีอยู่ผล จากการวิจัยทำให้ได้องค์ความรู้เชิงลึกที่ผู้บริหารและคณาจารย์ผู้รับผิดชอบหลักสูตรระดับ บัณฑิตศึกษาในสาขาสังคมศาสตร์สามารถนำข้อค้นพบไปประยุกต์ใช้ในการจัดการเรียนการ สอนให้เหมาะสมกับบริบทของสาขาวิชา-
dc.language.isoenth_TH
dc.subjectBehavioral science researchersth_TH
dc.subjectBehavioral sciencesth_TH
dc.subjectApplied behavioral science researchth_TH
dc.titleThe Development Process and Approach to Enhance Behavioral Science Researchersth_TH
dc.title.alternativeกระบวนการพัฒนาและแนวทางการเสริมสร้างนักวิจัยพฤติกรรมศาสตร์-
dc.typeArticleth_TH
dc.identifier.bibliograpycitationJournal of Behavioral Science for Development. 12(2) : July 2020th_TH
Appears in Collections:Bsri-Journal Articles

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Narisara_P_Article.pdf995.92 kBPDFView/Open


Items in SWU repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.