Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/10045
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | ศศิวิมล สุขพัฒน์ | th_TH |
dc.contributor.author | ธนนท์ ดอกรักกลาง | th_TH |
dc.contributor.author | ธิติพนธ์ เทียนแย้ม | th_TH |
dc.contributor.author | ชัชนันท์ เปรมศรี | th_TH |
dc.date.accessioned | 2020-10-02T02:02:06Z | - |
dc.date.available | 2020-10-02T02:02:06Z | - |
dc.date.issued | 2562 | - |
dc.identifier.uri | https://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/10045 | - |
dc.description.abstract | งานวิจัยเรื่องนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาระบบตรวจจับแก๊สคาร์บอนมอนออกไซด์รั่วภายในรถยนต์โดยใช้ ไมโครคอนโทรลเลอร์ NodeMCU และ MQ7 sensor ซึ่งมีไว้สำหรับตรวจจับแก๊สคาร์บอนมอนออกไซด์ โดยนำ ปริมาณแก๊ซคาร์บอนมอนออกไซด์ที่อ่านได้จากเซ็นเซอร์มาเข้าสู่กระบวนการวิเคราะห์เชิงลอจิก หากปริมาณแก๊ซ คาร์บอนมอนออกไซด์ที่อ่านได้เกินกว่าเกณฑ์ที่กำหนดไว้ระบบจะมีการส่งค่าที่อ่านได้และแจ้งเตือนไปยังผู้ใช้ผ่าน แอปพลิเคชัน Line Notify นอกจากนี้ปริมาณค่าแก๊ซที่ได้จะส่งต่อไปที่ระบบ ThingSpeak เพื่อแสดงผลในรูปแบบ กราฟ และสังเกตแนวโน้มการรั่วไหลของแก๊สคาร์บอนมอนออกไซด์โดยใช้โปรแกรม MatLab จากผลการทดลองของงานวิจัยนี้พบว่า ระบบตรวจจับแก๊สคาร์บอนมอนออกไซด์รั่วภายในรถยนต์ที่ พัฒนาสามารถตรวจวัดค่าแก๊สคาร์บอนมอนออกไซด์ได้โดยมาจากการทดลองทั้ง 3 รูปแบบ คือลดกระจกรถ ครึ่งนึง, เปิดระบบระบายอากาศแบบหมุนเวียน และเปิดระบบดึงอากาศภายนอกเข้ามาในรถ โดยแต่ละรูปแบบ ทดลองที่ความเร็ว 0, 40 และ 80 กิโลเมตรต่อชั่วโมง รูปแบบละ 10 ครั้ง ซึ่งระบบสามารถแจ้งเตือนมาที่ผู้ใช้ได้ ผ่าน Line Notify เมื่อระบบตรวจจับแก๊สได้เกินมาตรฐาน ทำให้ผู้ใช้สามารถรับรู้และรับมือกับสถานการณ์ที่มีการ รั่วไหลของแก๊ส CO ภายในรถยนต์ได้ | th_TH |
dc.description.abstract | This research aims to develop a carbon monoxide leakage detection system using the NodeMCU microcontroller with MQ7 sensor. The amount of carbon monoxide which detected from sensor will be analyzed through a logic operation. If results from sensor exceed than our thresholds, the CO detection system will send the result and send notifications to the user using Line Notify. In addition, the results will show in a form of graph on ThingSpeak system and predict the trend of CO leakage on MATLAB. The result of our experiment, CO detection system was able to detect CO gas correctly. From the preliminary experiment of 3 types: half windows opened, air-condition on recirculation mode and air-condition on fresh air mode. Each mode tested at car speed 0, 40 and 80 km/hr., 10 times testing per each mode, the system was able to alert, our system were able to inform the user through the Line notify application when the system found any CO exceeds than the threshold. Therefore, user will acknowledge and can prepare to respond quickly if there is a CO leakage. | - |
dc.language.iso | th | th_TH |
dc.publisher | ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ | th_TH |
dc.subject | รถยนต์ | - |
dc.subject | แก๊สคาร์บอนมอนออกไซด์ | - |
dc.subject | Gas detection | - |
dc.subject | Alert system | - |
dc.subject | ระบบตรวจจับ | th_TH |
dc.subject | แก๊ส CO | th_TH |
dc.subject | แก๊สรั่ว | th_TH |
dc.title | ระบบตรวจจับแก๊ส CO รั่วภายในรถยนต์พร้อมแจ้งเตือน | th_TH |
dc.title.alternative | In-car CO Gas Detection and Alert System | th_TH |
dc.type | Working Paper | th_TH |
Appears in Collections: | ComSci-Senior Projects |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Sci_R_Thanon_D.pdf Restricted Access | Report | 1.22 MB | View/Open Request a copy |
Items in SWU repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.