DSpace Repository

การศึกษาพฤติกรรมการสื่อสารของนักศึกษาระดับปริญญาตรี มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ จากกิจกรรม “บอร์ดเกม DiXit” ในห้องสมุด

Show simple item record

dc.contributor.author นัยรัตน์ เรืองวชิรารัตน์ th_TH
dc.date.accessioned 2024-01-22T06:42:18Z
dc.date.available 2024-01-22T06:42:18Z
dc.date.issued 2566
dc.identifier.uri https://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/29960
dc.description การนำเสนอผลงานวิชาการในการประชุมวิชาการระดับชาติ PULINET ครั้งที่ 14, 10 – 12 มกราคม 2567 th_TH
dc.description.abstract The purpose of this study is to use the DiXit board game to investigate the communication behavior of undergraduate students at the Central Library, Srinakharinwirot University. According to Harold Lasswell’s concept, communication is a consistent communicative process, which insists of who, what purpose, what channel, to whom, and how effective. The samples include 21 undergraduate students playing “DiXit board game” in the Central Library, Srinakharinwirot University. Data were collected through Participative observation and informal interviews. The result of the study reveals that the behavior of the board game DiXit playing by both the sender and the receiver have the same purpose, which is to communicate clearly and to make the listener understand and follow the idea with language as the carrier of the message. The language of the sender and receiver’s usage depend on their communication skills. If the receiver's response meets the sender’s expectation, it is considered as successful communication. On the other way, if the receiver’s response does not meet the sender's expectations, it is considered as unsuccessful communication th_TH
dc.language.iso th th_TH
dc.publisher สำนักหอสมุดกลาง มหาวิทยาลัยศรนครินทรวิโรฒ th_TH
dc.title การศึกษาพฤติกรรมการสื่อสารของนักศึกษาระดับปริญญาตรี มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ จากกิจกรรม “บอร์ดเกม DiXit” ในห้องสมุด th_TH
dc.title.alternative A Study of Communicative Behavior of Undergraduate Students with the “DiXit Board Game” Activity in the Library, Srinakharinwirot University th_TH
dc.type Article th_TH
dc.subject.keyword บอร์ดเกม th_TH
dc.subject.keyword ทักษะการสื่อสาร th_TH
dc.subject.keyword นักศึกษาปริญญาตรี th_TH
dc.subject.keyword DiXit board game th_TH
dc.subject.keyword communication skills th_TH
dc.subject.keyword undergraduate student th_TH
dc.description.abstractthai การศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อใช้บอร์ดเกม DiXit ในการศึกษาพฤติกรรมการสื่อสารของนักศึกษาปริญญาตรีมหาวิทยาลัย ศรีนครินทรวิโรฒ ตามแนวคิดของฮาโรลด์ ลาสแวลล์ (Harold Lasswell) ซึ่งเป็นการสื่อสารที่ถึงพร้อมด้วยกระบวนการสื่อสารที่สอดคล้องกัน โดยในการสื่อสารนั้น คือ ใคร พูดด้วยวัตถุประสงค์ใด โดยช่องทางใด ส่งไปให้ใคร ได้ผลอย่างไร กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ ได้แก่ นิสิตปริญญาตรี มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ จำนวน 21 คน เก็บข้อมูลโดยการสังเกตแบบมีส่วนร่วม (Participative observation) และสัมภาษณ์แบบไม่เป็นทางการ (Informal interview) ผลการศึกษาพบว่า พฤติกรรมการเล่นบอร์ดเกม DiXit ของทั้งผู้ส่งสารและผู้รับสารต่างมีวัตถุประสงค์ในการสื่อสารที่ชัดเจน คือ ทำให้ผู้ฟังเข้าใจและคล้อยตามแนวความคิด โดยมีภาษาเป็นตัวนำสาร ภาษาที่ผู้ส่งสารและผู้รับสารใช้ขึ้นอยู่กับทักษะการสื่อสาร หากปฏิกิริยาตอบสนองของผู้รับสารเป็นไปตามที่ผู้ส่งสารต้องการถือว่าการสื่อสารนั้นบรรลุผลสัมฤทธิ์ และหากปฏิกิริยาตอบสนองไม่เป็นไปตามที่ผู้ส่งสารต้องการถือว่าเป็นการสื่อสารที่ไม่เกิดผลสัมฤทธิ์ th_TH


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics