DSpace Repository

อัตลักษณ์ของตลาดนัดวันศุกร์จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย

Show simple item record

dc.contributor.author ชวิตรา ตันติมาลา
dc.contributor.author ดุษฎี โยเหลา
dc.contributor.author จารุวรรณ ขำเพชร
dc.date.accessioned 2024-01-08T08:37:32Z
dc.date.available 2024-01-08T08:37:32Z
dc.date.issued 2561
dc.identifier.uri https://so08.tci-thaijo.org/index.php/ssjpolsci/article/view/758
dc.identifier.uri https://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/29739
dc.description.abstract The purpose of this research were to (1) understand the meanings and value of Chulalongkorn University Weekly Friday Market; (2) to reflect the identity of the market in the public university. Ethnographic methods of qualitative research, such as participant observation and semi-structured interviews, were employed. The findings were that the market was perceived both as a lifestyle space and a space for establishing and cementing interpersonal relations. The informants also recognized the need to accept the many constraints and to adjust themselves accordingly. All three were the main keys to the construction of the identity of the market to make it not a mere physical space but one that involved interpersonal interactions over longing period of time to give the market a meaningful identity specific to it being a weekly market within a public university.
dc.subject อัตลักษณ์
dc.subject ตลาดนัด
dc.subject มหาวิทยาลัยของรัฐ
dc.subject identity
dc.subject weekly market
dc.subject public university
dc.title อัตลักษณ์ของตลาดนัดวันศุกร์จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
dc.title.alternative Identity of Chulalongkorn University Weekly Friday Market
dc.type Article
dc.identifier.bibliograpycitation วารสารสังคมศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. ปีที่ 48 ฉบับที่ 1 (2018): มกราคม - มิถุนายน 2561
dc.identifier.doi https://doi.org/10.61462/cujss.v48i1.758
dc.description.abstractthai การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อทำความเข้าใจความหมายและคุณค่าของตลาดนัดวันศุกร์จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย และเพื่อสะท้อนอัตลักษณ์ของตลาดนัดภายในมหาวิทยาลัยของรัฐ ดำเนินการวิจัยตามระเบียบวิธีวิจัยเชิงคุณภาพแบบชาติพันธุ์วรรณนา โดยใช้เทคนิคการเก็บข้อมูลแบบสังเกตอย่างมีส่วนร่วม และการสัมภาษณ์กึ่งมีโครงสร้าง ผลวิจัยพบว่า คนในตลาดนัดวันศุกร์จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยมีการรับรู้และให้ความหมายในสามประเด็น หนึ่ง “ตลาดนัดคือพื้นที่แห่งชีวิต” สอง “ตลาดนัดคือสายใยแห่งความผูกพัน” และสาม “ตลาดนัด คือ การยอมรับและปรับตัวภายใต้ข้อจำกัด” ซึ่งเป็นหัวใจของสำคัญของการประกอบสร้างอัตลักษณ์ของตลาดนัดวันศุกร์จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยที่เกิดจากการปฏิสัมพันธ์กันของผู้คนในมหาวิทยาลัยและผู้คนในตลาดนัดเป็นเวลานาน เหล่านี้สะท้อนค่านิยมที่ผูกโยงกันเป็นอัตลักษณ์ของตลาดนัดภายในมหาวิทยาลัยของรัฐ


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics