DSpace Repository

การจัดการศึกษาตลอดชีวิตโดยใช้ทุนทางวัฒนธรรมของชนเผ่า ญัฮกุร

Show simple item record

dc.contributor.author วิธวิทย์ ประสานศักดิ์ทวี
dc.contributor.author จารุวรรณ ขำเพชร
dc.contributor.author กัมปนาท บริบูรณ์
dc.date.accessioned 2024-01-08T08:37:32Z
dc.date.available 2024-01-08T08:37:32Z
dc.date.issued 2560
dc.identifier.uri https://he02.tci-thaijo.org/index.php/Veridian-E-Journal/article/view/106269
dc.identifier.uri https://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/29738
dc.description.abstract The purposes of this research were to study the cultural capital and knowledge of the traditions of the Nyah-Kur ethnic group in Ban Wang Kamphaeng and to study the educational management with lifelong learning of the Nyah-Kur ethnic group in Ban Wang Kamphaeng. A qualitative research design was conducted using in-depth interviews and the participant observations of twenty-five informants. The results found that the cultural capital of Nyah-Kur remaining for the Nyah-Kur of Ban Wang Kamphaeng were tangible cultural capital, such as the Wax Flowers Hall Procession and the Tone dance.The Intangible cultural capital was in the field of singing Pee-Rae-Rae, a belief in ghosts, and blowing leaves. In terms of lifelong education; formal education provided local wisdom to the school system by using the learning center, the local curriculum and the integrat on of activities into all contents. Non-formal education provides the Nyah-Kur subject into the curriculum, through resources, exhibitions, presentations and ways of life, Nyah-Kur traditions, Nyah-Kur groups and their wisdom and aptitude, the provision of a learning center in the community and at the temples, the house of the village head and the town hall. Moreover, a textbook about the Nyah-Kur is also needed.The aspect of informal education, to provide learning in terms of ways of life, language customs and Nyah-Kur’ culture in everyday life. The integration of learning among Nyah-Kur with other ethnic groups and the establishment of community learning centers.
dc.subject ญัฮกุร
dc.subject ทุนทางวัฒนธรรม
dc.subject บ้านวังกำแพงและการศึกษาตลอดชีวิต
dc.subject Nyah-Kur
dc.subject Cultural Capital
dc.subject Ban Wang Kamphaeng
dc.subject Lifelong Learning
dc.title การจัดการศึกษาตลอดชีวิตโดยใช้ทุนทางวัฒนธรรมของชนเผ่า ญัฮกุร
dc.title.alternative Educational Management in Lifelong Learning Using the Cultural Capital of Nyah-Kur
dc.type Article
dc.identifier.bibliograpycitation Veridian E-Journal. ฉบับภาษาไทย มนุษยศาสตร์ สังคมศาสตร์ และศิลปะ ( พฤษภาคม – สิงหาคม 2560 )
dc.description.abstractthai การวิจัยเรื่องการจัดการศึกษาตลอดชีวิตโดยใช้ทุนทางวัฒนธรรมของชนเผ่าญัฮกุรมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาทุนทางวัฒนธรรม องค์ความรู้เกี่ยวกับขนบธรรมเนียมประเพณีของกลุ่มชาติพันธุ์ญัฮกุรบ้านวังกำแพงและเพื่อศึกษาการจัดการศึกษาตลอดชีวิตในชุมชนของกลุ่มชาติพันธุ์ญัฮกุร บ้านวังกำแพง โดยการศึกษาเชิงคุณภาพ การสัมภาษณ์แบบเจาะลึกกับกลุ่มผู้ให้ข้อมูลจำนวน 25 คนและการสังเกตการณ์แบบมีส่วนร่วม ผลการศึกษาพบว่า ทุนทางวัฒนธรรมที่ยังคงอยู่ของชาวญัฮกุรบ้านวังกำแพงแบ่งเป็นทุนทางวัฒนธรรมที่จับต้องได้คือประเพณีแห่หอดอกผึ้งและรำโทนส่วนทุนทางวัฒนธรรมที่จับต้องไม่ได้คือการร้องป๊ะเรเร ความเชื่อเรื่องผีและการเป่าใบไม้ ส่วนการจัดการศึกษาตลอดชีวิต ในส่วนการศึกษาในระบบการนำภูมิปัญญาท้องถิ่นไปสอนในระบบโรงเรียนโดยจัดเป็นศูนย์การเรียนรู้ในโรงเรียน มีหลักสูตรท้องถิ่น มีการบูรณาการกับกิจกรรมต่างๆในทุกกลุ่มสาระการเรียนรู้ สำหรับการศึกษานอกระบบการจัดให้มีวิชาญัฮกุรในหลักสูตร มีแหล่งเรียนรู้ จัดนิทรรศการ นำเสนอและเผยแพร่วิถีชีวิต ประเพณีวัฒนธรรมของชาวญัฮกุร จัดรวมกลุ่มชาวญัฮกุรตามภูมิปัญญาและความถนัด จัดเป็นศูนย์การเรียนรู้ในชุมชนที่วัด บ้านผู้ใหญ่ และศาลากลางบ้าน จัดทำตำราเกี่ยวกับชาวญัฮกุร ส่วนการศึกษาตามอัธยาศัยการจัดให้มีการเรียนรู้วิถีชีวิต ภาษา ประเพณี วัฒนธรรมชาวญัฮกุร ในชีวิตประจำวัน บูรณาการเรียนรู้วิถีชีวิตชาวญัฮกุรร่วมกับวิถีชีวิตชาติพันธุ์อื่นๆในชุมชน จัดทำศูนย์การเรียนรู้ในชุมชน


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics