DSpace Repository

ป้ายร้านอาหารริมทางย่านเยาวราชและย่านจตุจักร: การวิเคราะห์ตามแนวภูมิทัศน์สัญศาสตร์

Show simple item record

dc.contributor.author ภาษร วิรุณพันธ์
dc.contributor.author ศิริพร ปัญญาเมธีกุล
dc.date.accessioned 2024-01-04T07:00:11Z
dc.date.available 2024-01-04T07:00:11Z
dc.date.issued 2562
dc.identifier.uri http://rs.mfu.ac.th/ojs/index.php/vacana/article/view/250
dc.identifier.uri https://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/29694
dc.description.abstract This research aims to analyze the composition of roadside restaurant signs in the Yaowarat and Chatuchak districts of Bangkok. Using a semiotic landscape approach, the data was collected from 47 restaurant signs in Yaowarat and 42 from Chatuchak, including 89 signs total. The results showed that (1) Color: the most popular background color was white, followed by red and yellow in both Yaowarat and Chatuchak. The most popular font colors were red and black; (2) Name: Yaowarat quarter had more named signs than Chatuchak, showing the importance of names in this area; (3) List of food and drinks: Yaowarat has signs for food and drinks second most, after the name. Chatuchak, the list of food and drinks always appear on top of the sign; (4) Details and information: Yaowarat contained information about time, place. contact and special features while those in Chatuchak focused on the most special features; (5) Price: Yaowarat display prices on the right while those in Chatuchak display them on the bottom right; (6) Logo: Yaowarat signs used more logos than those in Chatuchak; and (7) Photographs of food and drinks: Chatuchak signs focused more on photographs of food and drinks than those in Yaowarat.
dc.subject ภูมิทัศน์สัญศาสตร์
dc.subject ป้ายร้านอาหารริมทาง
dc.subject กรุงเทพมหานคร
dc.subject semiotic landscapes
dc.subject roadside restaurant signs
dc.subject Bangkok
dc.title ป้ายร้านอาหารริมทางย่านเยาวราชและย่านจตุจักร: การวิเคราะห์ตามแนวภูมิทัศน์สัญศาสตร์
dc.title.alternative ROADSIDE RESTAURANT SIGNS IN YAOWARAT AND CHATUCHAK: SEMIOTIC LANDSCAPES ANALYSIS
dc.identifier.bibliograpycitation วารสารวจนะ. Vol 7, No 2 (2019)
dc.description.abstractthai งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อวิเคราะห์องค์ประกอบของป้ายร้านอาหารริมทางในย่านเยาวราชและ ย่านจตุจักร โดยใช้แนวคิดภูมิทัศน์สัญศาสตร์โดยเก็บข้อมูลจากป้ายร้านอาหารริมทางย่านเยาวราช จํานวน 47 ป้าย ย่านจตุจักร 42 ป้าย รวมทั้งหมด 89 ป้าย ผลการวิเคราะห์พบว่าป้ายร้านอาหารริมทางมี ลักษณะ ดังนี้1) สี สีพื้นหลังบนป้ายทั้งย่านเยาวราชและย่านจตุจักร ผู้ประกอบการนิยมใช้สีขาวเป็นหลัก ส่วนสีตัวอักษรที่ผู้ประกอบนิยมใช้ทั้งในย่านเยาวราชและย่านจตุจักร คือ สีแดงและสีดํา 2) ชื่อร้าน ย่าน เยาวราชมีป้ายที่มีชื่อร้านมากกว่าป้ายย่านจตุจักรแสดงให้เห็นถึงการให้ความสําคัญกับชื่อ 3) รายการ อาหารและเครื่องดื่ม ป้ายย่านเยาวราช รายการอาหารปรากฏในตําแหน่งรองจากชื่อร้านมากที่สุด ส่วน ย่านจตุจักร รายการอาหารและเครื่องดื่มปรากฏอยู่ในตําแหน่งด้านบนของป้ายเสมอ 4) รายละเอียด/ ข้อมูลเพิ่มเติม ป้ายย่านเยาวราชผู้ประกอบการให้ความสําคัญกับข้อความที่เกี่ยวข้องเวลา/สถานที่/การ ติดต่อ และลักษณะเด่นเฉพาะ/พิเศษ ส่วนป้ายย่านจตุจักรผู้ประกอบการให้ความสําคัญกับลักษณะเด่น เฉพาะ/พิเศษมากที่สุด 5) ราคา ป้ายในย่านเยาวราชปรากฎการจัดวางราคาด้านขวามากที่สุด ส่วนย่าน จตุจักรปรากฏการจัดวางราคาด้านล่างด้านขวามากที่สุด 6) สัญลักษณ์/โลโก้ ป้ายย่านเยาวราชมีการใช้ สัญลักษณ์/โลโก้มากกว่าย่านจตุจักร และ 7) รูปภาพอาหารและเครื่องดื่ม ป้ายร้านอาหารริมทางย่าน จตุจักรเน้นรูปภาพอาหารและเครื่องดื่มมากกว่าย่านเยาวราช


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics