DSpace Repository

ผลของการใช้รูปแบบการสอน 7E ที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวรรณคดีไทยและความสามารถ ในการอ่านอย่างมีวิจารณญาณของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3

Show simple item record

dc.contributor.author วรางคณา ชั่งโต
dc.contributor.author ศุภวรรณ สัจจพิบูล
dc.date.accessioned 2023-06-13T10:18:20Z
dc.date.available 2023-06-13T10:18:20Z
dc.date.issued 2559
dc.identifier.uri https://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/28501
dc.description การประชุมวิชาการระดับชาติ SMARTS ครั้งที่ 6 วันที่ 17 มิถุนายน 2559
dc.description.abstract This study aimed to compare 1. Thai literature learning achievement and critical reading ability of ninth grade students before and after learning by using 7E instructional model, 2. Thai literature learning achievement and critical reading ability between groups of ninth grade students using 7E instructional model and those with traditional instruction. The population of this study were ninth grade students studying in Satrinonthaburi School in the first semester of the 2015 academic year. The subjects of this study were ninth grade students selected by using a purposive sampling technique. They were divided into two groups: an experimental group of 29 students using 7E instructional model, and a control group of 30 students using traditional instruction. The duration of the instruction was 18 periods. A pretest-posttest control group design was employed for this study. The research instruments were 4 lesson plans using 7E instructional model, 4 lesson plans using traditional instruction, 30 multiple-choice test items assessing Thai literature learning achievement, and 30 multiple-choice test items assessing critical reading ability. The data were analyzed by mean, standard deviation, and MANOVA. The research findings were as follows: 1. Thai literature learning achievement and critical reading ability of the students after learning by using 7E instructional model were higher than before learning at the .05 level of significance. 2. Thai literature learning achievement and critical reading ability of the students learning by using 7E instructional model were higher than those learning by using traditional instruction at the .05 level of significance.
dc.subject รูปแบบการสอน 7E
dc.subject ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน
dc.subject การอ่านอย่างมีวิจารณญาณ
dc.subject 7E instructional mode
dc.subject Thai literature learning achievement
dc.subject Critical reading ability
dc.title ผลของการใช้รูปแบบการสอน 7E ที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวรรณคดีไทยและความสามารถ ในการอ่านอย่างมีวิจารณญาณของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3
dc.title.alternative The Effects of 7E Instructional Model on Thai Literature Learning Achievement and Critical Reading Ability of Ninth Grade Students.
dc.type Article
dc.description.abstractthai การวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมาย 1. เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวรรณคดีไทยและความสามารถในการอ่านอย่างมีวิจารณญาณของนักเรียนก่อนและหลังเรียนด้วยรูปแบบการสอน 7E และ 2. เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวรรณคดีไทยและความสามารถในการอ่านอย่างมีวิจารณญาณระหว่างนักเรียนที่เรียนด้วยรูปแบบการสอน 7E กับการสอนแบบเดิม กลุ่มตัวอย่างคือนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 โรงเรียนสตรีนนทบุรี ภาคเรียนที่ 1/2558 ที่ได้มาโดยวิธีการเลือกแบบเฉพาะเจาะจง กลุ่มทดลองที่เรียนรู้ด้วยรูปแบบการสอน 7E มีจานวน 29 คน กลุ่มควบคุมที่เรียนรู้ด้วยการสอนรูปแบบเดิม มีจานวน 30 คน ระยะเวลาที่ใช้ในการทดลอง กลุ่มละ 18 คาบ ดาเนินการทดลองตามแบบแผนการวิจัยด้วยการทดสอบก่อนและหลังแบบมีกลุ่มควบคุม (pretest-posttest control group design) เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ 1. แผนการสอนด้วยรูปแบบการสอน 7E จานวน 4 แผน 2. แผนการสอนแบบเดิม จานวน 4 แผน 3. แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวรรณคดีไทยเป็นแบบทดสอบปรนัย 4 ตัวเลือก จานวน 30 ข้อ และ 4. แบบทดสอบวัดความสามารถในการอ่านอย่างมีวิจารณญาณเป็นแบบทดสอบปรนัย 4 ตัวเลือก จานวน 30 ข้อ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานและค่าความแปรปรวนพหุคูณ (MANOVA) ผลการวิจัย สรุปได้ดังนี้ 1.นักเรียนที่เรียนด้วยรูปแบบการสอน 7E มีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวรรณคดีไทยและความสามารถในการอ่านอย่างมีวิจารณญาณหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียน อย่างมีนัยสาคัญทางสถิติที่ระดับ .05 2.นักเรียนที่เรียนด้วยรูปแบบการสอน 7E มีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวรรณคดีไทยและความสามารถในการอ่านอย่างมีวิจารณญาณสูงกว่านักเรียนที่ได้รับการสอนแบบเดิมอย่างมีนัยสาคัญทางสถิติที่ระดับ .05


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics