DSpace Repository

การทบทวนการพัฒนาภาษาอังกฤษของไทย: กรณีศึกษาประเทศมาเลเซีย

Show simple item record

dc.contributor.author ธันนิกานต์ สูญสิ้นภัย
dc.date.accessioned 2023-05-19T09:14:17Z
dc.date.available 2023-05-19T09:14:17Z
dc.date.issued 2564
dc.identifier.uri https://ir.swu.ac.th/jspui/handle/123456789/28380
dc.description รายงานสืบเนื่องจากการประชุมวิชาการระดับชาติ SMARTS ครั้งที่ 10
dc.description.abstract This paper aimed to investigate various facets of English language development in Thailand, a case of study of Malaysia, namely, to compare Thailand's English policy with that of a case study of Malaysia, and to suggest English language development ways. The researcher employed the mixed methods approach. Eighty-eight undergrad students answered the questionnaires. In qualitative analyses, in-depth interviews were conducted to elicit subtle data from five academic respondents. Based on the survey retrieved from the sample group, many respondents raised that even though the Thai government has supported English learning development for a long time, practical actions were not equipped and implemented. Unfortunately, unlike other countries, such as Malaysia, they encouraged more practical learning practices a great deal. This study found that student's daily lives, many forms of English practice skills, and assignments in the classroom setting were minimal and impractical. One reason might lie in that the Thai speaking environment was a dominant factor negatively affecting students' learning and impeding students' opportunities of exposure to an authentic/natural English language. To sum up, the author argued that a corporation from societies themselves and the government were needed in order to constitute long-term encouraging learning experiences and activities in all four skills.
dc.subject การศึกษา
dc.subject ภาษาอังกฤษ
dc.subject Thailand’s Education
dc.subject English Language
dc.title การทบทวนการพัฒนาภาษาอังกฤษของไทย: กรณีศึกษาประเทศมาเลเซีย
dc.title.alternative Reconsidering Thailand’s English Education:
dc.type Article
dc.description.abstractthai การวิจัยเรื่อง การทบทวนนโยบายการพัฒนาภาษาอังกฤษของไทย กรณีศึกษาประเทศมาเลเซีย มีวัตถุประสงค์ 2 ประการ เพื่อศึกษาวิเคราะห์นโยบายการศึกษาของไทยด้านทักษะภาษาอังกฤษ โดยเปรียบเทียบกับกรณีตัวอย่างนโยบาย การศึกษาด้านทักษะภาษาอังกฤษของประเทศมาเลเซีย และเพื่อเสนอแนะแนวทางพัฒนาความสามารถด้านทักษะ ภาษาอังกฤษของผู้เรียนชาวไทย โดยเป็นการวิจัยเชิงผสม เก็บรวบรวมข้อมูลด้วยแบบสอบถามจากกลุ่มตัวอย่างจำนวน 88 คน และสัมภาษณ์เชิงลึกบุคลากรทางการศึกษาที่เกี่ยวข้องจำนวน 5 คน โดยสรุปผลการศึกษาได้ว่าระดับทักษะภาษาอังกฤษ ของนิสิตนักศึกษาไทยอยู่ในระดับปานกลาง กล่าวได้ว่ารัฐบาลได้ส่งเสริมการพัฒนาทางการศึกษาทักษะภาษาอังกฤษ แต่ขาด นโยบายในการพัฒนาอย่างเป็นรูปธรรม ต่างจากกรณีศึกษาประเทศอื่นซึ่งส่งเสริมการใช้ทักษะภาษาในชีวิตประจำวันมากกว่า นอกจากนี้ยังมีปัจจัยเสริมจากการที่มีเวลาเรียนและฝึกฝนในชั้นเรียนน้อยเกินไป ผู้สอนไม่มอบหมายงานที่ส่งเสริมการใช้ทักษะ ภาษาอังกฤษ และสภาพแวดล้อมในสังคมไทยทาให้ไม่มีโอกาสได้ใช้ภาษาอังกฤษในชีวิตประจาวันมากนัก แนวทางการแก้ไข คือต้องอาศัยความร่วมมือของทุกฝ่าย รัฐบาลควรเป็นผู้นำในการส่งเสริมนโยบายการพัฒนาภาษาอังกฤษในระยะยาวอย่างเป็น รูปธรรมทั้ง 4 ทักษะภาษา โดยเฉพาะการส่งเสริมสภาพแวดล้อมการใช้ภาษาอังกฤษและการส่งเสริมกิจกรรมต่างๆ ด้วยการ ฝึกปฏิบัติจริง


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics